تفاوت کلاینت و سرور
کلاینت و سرور، دو واژه و مفهومی که بسیار در حوزه فناوری اطلاعات و مخصوصا شبکه به گوش می رسد. اگر شما به تازگی وارد حوزه فعالیت کار با شبکه شده اید و می خواهید معنی و مفهوم کلاینت و سرور را کامل متوجه شوید،

با ما همراه باشید چرا که ما در این مقاله قصد داریم به طور کلی به مفهوم کلاینت و سرور بپردازیم و همچنین در رابطه با تفاوت هایی که میان این دو مفهوم پر کاربرد و مهم شبکه وجود دارد، توضیحات کاملی را ارائه کنیم.

کاربرد سرور

در ابتدا باید به تعریفی از هر یک از این مفاهیم بپردازیم. ابتدا به تعریف سرور می پردازیم. نام سرور از سرویس دهنده می آید و همین موضوع نشان دهنده کامل کاربرد این دستگاه می باشد. سرور (Server ) به زبان ساده یک دستگاه یا کامپیوتر با ساعت کاری شبانه روزی می باشد که قادر به پردازش های سنگین بوده

و در شبکه به دلیل توانایی تامین امنیت بسیار کاربرد دارد. سرور ها توانایی خدمات به چندین کامپیوتر دیگر در شبکه را دارند و می تواند به در خواست های متعدد دیگر سیستم ها به طور همزمان پاسخ دهد. از انواع سرور ها می توان به سرورهای مجازی، سرور فیزیکی اشاره کرد.

سرور ها دارای مادربرد همه جانبه ای می باشد که قادر است چند رم را به طور همزمان ساپورت کند. این سرویس دهنده های قدرتمند برای نگهداری نیاز به محیط هایی با نام دیتاسنتر یا مرکز داده ها دارند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد سرور داشته باشید می توانید مقاله ی تخصصی آن را در سایت مطالعه کنید.

کلاینت چیست

کلاینت به معنی مشتری می باشد. یک مشتری همیشه در هر مبادله ای درخواست کننده محسوب می شود. در دنیای فناوری اطلاعات و مخصوصا شبکه، کلاینت با همان مفهوم مشتری کاربرد دارد و در واقع همان درخواست کننده ها به سرور هستند و به همین دلیل است که نام کلاینت و سرور همواره در کنار یکدیگر بیان می شود.

هر دستگاهی که قادر به اتصال به شبکه و سپس به سرور می باشد را می توان کلاینت در نظر گرفت مانند: لپ تاپ، تلفن های هوشمند، تب لت و نوت بوک و …

کلاینت دارای مفاهیم بسیاری است که یکی از آن ها به طور کامل در دل فناوری اطلاعات نهفته و آن این است که کلاینت ها دستگاه هایی هستند که جهت دسترسی به یک سرویس و یا منبع از شبکه بهره می برند. یک کلاینت وب را در نظر بگیرید، کاربرد این کلاینت این است که به شما در دسترسی پیدا کردن به صفحات وب کمک کند.

ما انواع دیگری از کلاینت ها مانند کلاینت ایمیل یا پیام رسان نیز داریم که به شما کمک می کند تا به پیام و ایمیل هایی که برای شما ارسال می شود دسترسی داشته باشید و همچنین بتوانید برای دیگری پیام و یا ایمیل ارسال نمایید.

کاربرد کلاینت

وظیفه و کاربرد کلاینت در واقع تقاضا کردن و درخواست کار یا تسک از سرور می باشد. کلاینت ها در واقع با استفاده از برنامه هایی که به عنوان واسطه میان خود و سرور وجود دارد درخواست های خود را به سرور می فرستد.

کاربرد دیگری که کلاینت ها دارند و ما در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم، ارسال و به اشتراک گذاشتن داده ها در شبکه می باشد. شما کلاینت ایمیل را در نظر بگیرید، کاربران با استفاده از آن می توانند ابتدا تصویر و یا هر داده و یا متنی را به سرویس دهنده ارسال نماید و کاربر دیگر از همین طریق از سرویس دهنده اطلاعات را دریافت نماید.

این را نیز در نظر داشته باشید یک کامپیوتر خود می تواند هم سرور باشد و هم کلاینت یعنی به نوعی در یک عملیات هم درخواست کننده باشد و هم سرور پاسخ دهنده.

تفاوت های سرور و کلاینت

تا اینجا با سرور و کلاینت و کاربرد آن ها و این که این دو مفهموم همواره در کنار یکدیگر می گنجند پرداختیم. در این بخش به تفاوت های میان کلاینت و سرور می پردازیم:

از آنجایی که کلاینت همیشه سیستم عامل در خواست دهنده به سرور و سرور یک سیستم عامل سرویس دهنده می باشد، پس این دو مفهوم از نظر سیستم عامل و تنظیمات عملیاتی با یکدیگر متفاوتند.
سیستم سرور توانایی ذخیره بسیاری از اطلاعات و داده ها را در هارد خود دارند، در حالی که سیستم کلاینت این گونه نیست.

سیستم کلاینت توانایی ارسال فقط یک درخواست را از طریق کاربر به سرور دارند در حالی که سرور قادر به رسیدگی درخواست های چندین کلاینت می باشند.
سرور ها از نظر سطح عملکرد بسیار بالا تر از کلاینت می باشد و قادر هستند با سرعت بالا درخواست های کلاینت را پردازش نمایند.

انواع دستگاه های کلاینت

کلاینت ها نیز مانند بسیاری از دیگر موارد دنیای شبکه، چند نوع می باشد که با توجه به نوع کارایی با هم متفاوت هستند. این چهاردسته کلاینت را ما در این قسمت به شما معرفی می کنیم:

Fat Client

فت کلاینت ها طوری طراحی شده اند که برای پردازش نیاز زیادی به سرور ندارند و به نوعی بیشتر از منابع خود استفاده می نمایند. البته این دستگاه ها قادر به اتصال به سرور نیز هستند اما بار کمتری بر روی سرور دارند و بیشتر برای اجرای برنامه ها به صورت محلی و مستقل از سرور استفاده می نمایند. یکی از نمونه های فت کلاینت که در دسترس تمامی ما است، کامپیوتر های خانگی می باشد.

Thin Client

یک سیستم محاسبه گر می باشد که جهت پردازش از منابع سرور استفاده می کند و نوعی فضای ذخیره سازی مجزا نیز ندارد به همین دلیل این دسته از کلاینت ها قادر به استفاده از فضای ابری سرورها می باشند.

Hybrid Client

اگر شما یک گیمر حرفه ای باشید، حتما نام نود بدون دیسک می گویند. این دسته از کلاینت ها جهت پردازش از منابع محلی استفاده می کند اما برای ذخیره سازی داده ها نیازمند به یک سرور می باشد.

Zero Client

مقرون بصرفه ترین و کم هزینه ترین نوع کلاینت زیرو کلاینت می باشد. این نوع از کلاینت ها هم سبک هستند هم نیازمند پیکربندی خاصی نمی باشند. به طور کتمل مبتنی بر سرور می باشند. اما به طور مستقل قادر به انجام محاسبات هستند.

سخن پایانی

شما تا اینجا به طور کامل با کلاینت و تفاوت های آن با سرور آشنا شدید و همچنین دریافتید که این دو مفهوم و دو دستگاه به هیچ عنوان از یکدیگر جدا نخواهند بود. اما همچنین در نظر داشته باشید کلاینت ها به دلیل نیاز به اتصال و متکی بودن به سرور ها همواره کند عمل می کنند

و برای کار های گرافیکی مناسب نمی باشند. شما جهت خرید هر نوع از کلاینت باید به این نکته توجه نمایید که در چه جهتی قصد دارید از این کلاینت استفاده نمایید و کلاینتی را تهیه کنید که مورد نیاز کسب و کار شما باشد و نیاز شما را بر آورده نماید.

امیدواریم تونسته باشیم، کنجکاوی شما و سوالات ذهن شما را در رابطه با کلاینت و سرور رفع کرده باشم. شما می توانید در قسمت کامنت ها از تجربیات خود در رابطه با استفاده از کلاینت و سرور برای ما و دیگر کاربران ما بنویسید.