تفاوت روتر و مودم
در جهان امروزی بسیاری از نیاز های ما وابسته به اینترنت می باشد و این اینترنت است که به ما قدرت خرید یر حضوری محصولات و یا کسب هر گونه اطلاعاتی را می دهد. این اینترنتی که در اطراف ما موجود است یا از طریق مودم و یا از طریق روتر به سیستم یا تلفن هوشمند ما متصل شده است.

پس در واقع روتر و مودم وظیفه ی اتصال اینترنت به دستگاه های ما را بر عهده دارند. اما هر یک از این ها دارای عملکرد های متفاوتی می باشند. مودم ها دستگاه شما را به شرکت های ارائه دهنده اینترنت مانند مخابرات متصل می کند

در مقابل روترها تمام دستگاه های شما را به صورت هم زمان به دستگاه اصلی متصل می کند تا بتوانند به راحتی در یک شبکه قرار گیرند. مودم و روتر شاید از نظر وظیفه یک وظیفه را برعهده داشته باشند اما از لحاظ عملکرد متفاوت هستند.

ما در این مقاله قصد داریم تفاوت های روتر و مودم را به صورت کامل برای شما شرح دهیم. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات در این رابطه می باشید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کاربرد روتر چیست

برای اینکه بتوانیم تفاوت های مودم و روتر را بهتر درک کنید، ابتدا شما نیاز دارید تا بیشتر با روتر و مودم و کاربرد های آن دو آشنا شوید. در این بخش به کاربرد روتر پرداخته ایم. یک شرکت بزرگ را در نظر بگیرید، تمامی کاربرانی که در این شرکت مشغول به کار هستند نیازمند اتصال اینترنت به لپ تاپ، سیستم، تلفن هوشمند خود هستند،

برای اینکه این اتصال انجام شود نیاز به یک دستگاهی است که میان مودم اینترنت شرکت و تمامی کاربران قرار بگیرد. این دستگاه همان روتر ها هستند. این روتر ها هستند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید میان سیستم های یک شرکت بزرگ شبکه ایجاد کنید.

روتر ها دارای دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری می باشند که نسخه های سخت افزاری آن ها به دلیل امنیت بالا و سرعت بالا و همچنین اعتماد بالا بیشتر مورد توجه کاربران حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفته است. این را هم باید بدانید روتر ها بدون استفاده از یک مودم که به شرکت های ارائه دهنده اینترنت متصل هستند، هیچ کارایی ندارند.

در واقع شما هر روز و هر لحظه با روتر سر و کار دارید، روتر ها هستند که رابط میان مودم و لپ تاپ و تلفن هوشمند شما هستند و باعث می شوند تا شما اینترنت را از طریق وای فای دریافت نمایید. روتر ها دارای دو نوع

سخت افزاری و نرم افزاری می باشند که نسخه سخت افزاری آن ها با توجه به سرعت و عملکرد مناسب و همچنین امنیت بالایی که دارند ، بیشتر مورد توجه کاربران اینترنت قرار گرفته است.

اگر علاقه مند هستید بیشر در مورد روتر بدانید پیشنهاد می شود مقاله ی روتر چیست را مطالعه کنید.

کاربرد مودم چیست

مودم در واقع مخفف کلمه ی Modulator-Demodulator می باشد و همان دستگاهی است که با متصل شدن به شرکت های ارائه دهنده ی اینترنت مانند مخابرات یا شاتل و …. اینترنت را به خانه های شما می آورد. همان طور که از نام آن مشخص است مودم دارای دو بخش مدولاتور و دمدولاتور می باشد. مدولاتور تمامی دیتاهای دستگاه شما را از سیگنال دیجیتالی به سیگنال آنالوگ تبدیل کرده

تا بتواند از طریق خط تلفن و یا کابل داده ها را منتقل نماید. در مقابل بخش دمدولاتور مودم، برعکس مدولاتور عمل می کند و سیگنال های آنالوگ دریافتی را به دیجیتال تبدیل کرده و به دستگاه های شما ارسال می کند. پس وظیفه ی مودم را می شود تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و برعکس آن نیز دانست.

شما برای اتصال به اینترنت، نیاز به یک مودم دارید و این مودم است که برای دستگاه های شما اعم از کامپیوتر و لپ تاپ و تلفن هوشمند، امکان دریافت و ارسال داده ها را فراهم می کند.

مودم ها دارای چند نوع هستند که ما در این بخش برای شما آورده ایم:

مودم Dial-up

از قدیمی ترین انواع مودم می باشد که برای اتصال به ISP از خط تلفن استفاده می نماید.

مودم کابلی

همان مودمی است که همه ما در خانه و محل کار خود دیده ایم و به شکلی طراحی شده است که امکان حمل سیگنال رادیویی و تلویزیونی را داشته باشد.

مودم DSL

این سری از مودم قادر به استفاده از فرکانس بیشتر می باشد و مسافت بیشتری را هم پوشش می دهد و همچنین سرعت آن نیز تا 2mb/S می تواند افزایش یابد .

مودم دو سیمه

این مودم امروزه استفاده ی زیادی ندارد و از دو سیم برای دریافت و ارسال دیتا استفاده می کند.

مودم نیمه دوبلکس

این نوع از مودم قادر به ارسال سیگنال ها در یک زمان و جهت را فراهم می کند.

مودم دوبلکس کامل

این مودم امکانات بیشتری را نسبت به نیمه دوبلکس در اختیار شما قرار می دهد، همچنین از دو سیم برای ورودی و خروجی استفاده می کند.

از روتر در چه جاهایی استفاده می شود

روترها در بسیاری از سازمان های بزرگ که تعداد بالایی از سیستم ها نیاز به اتصال به اینترنت دارند، بسیار پر کاربرد هستند. معمولا در خانه ها استفاده نمی شود و تمامی دستگاه هایی که ما در خانه داریم مودم-روتر هستند که به صورت همزمان وظیفه ی مودم و روتر را انجام می دهند.

روتر ها مناسب ایجاد شبکه در مسافت های زیاد است، طوری که کابل کشی امکان پذیر نباشد، به این صورت که تمامی سیستم های نقطه ی A به روتر A و تمامی سیستم های نقطه ی B به روتر B متصل می شوند، سپس دو روتر A و B با یک دیگر ارتباط می گیرند و اینگونه سیستم های این دو نقطه با هم شبکه می شود.

کاربرد مودم کجاست

همانطور که قبل تر هم گفته شد، ما با استفاده از مودم ها می توانیم به شرکت های ارائه دهنده اینترنت متصل شویم. پس در دنیای امروز که بسیاری از خدمات توسط اینترنت انجام می شود، ما در هر خانه و هر شرکت و کسب و کاری به مودم نیاز داریم.

ما برای انتقال داده ها به مودم نیاز داریم، مودم هایی مانند DSL که اتصالات ایمن را برای انتقال داده ها ایجاد می کنند. همچنین برای بک آپ گیری و یا مدیریت از راه دور به مودم نیاز داریم.

تفاوت مودم و روتر

تا این قسمت از مقاله شما به طور کامل با مودم و روتر آشنا شدید. همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، مودم و روتر هر دو وظیفه ی اتصال اینترنت را دارند اما دارای عملکرد متفاوتی هستند، روتر ها سعی می کنند تا چندین دستگاه را به مودم وصل کنند و در مقابل مودم تنها سعی دارد تا با شرکت های ارائه دهنده اینترنت اتصال برقرار نماید.

روتر مودم
توانایی رمزگشایی سیگنال دریافتی از شرکت های ارائه کننده اینترنت را ندارد توانایی رمزگشایی سیگنال دریافتی از شرکت های ارائه کننده اینترنت را دارد
قادر به راه اندازی یک شبکه محلی می باشد توانایی ایجاد شبکه محلی را ندارد
برای این که به اینترنت متصل شود وابسته به مودم می باشد می تواند مستقیما به اینترنت وصل شود
موجب می شود چندین دستگاه به اینترنت متصل گردند نمی تواند چند دستگاه را به اینترنت وصل کند
شبکه WiFi و ترافیک ارسالی آن را مدیریت می کند  توانایی مدیریت ترافیک ارسالی WiFi را ندارد