تفاوت روتر و اکسس پوینت

پیشرفت سریع و باور نکردنی فناوری رایانه ای باعث دستیابی بشربه دستگاه ها، لوازم خانگی وابزار های زیادی می شود. در دنیای امروزی انواع و اقسام مختلفی تجهیزات است که موجب گردیده مصرف کنندگان معمولی با ظرافت های هر دستگاه یا ابزار آشنایی ندارند دچار گیجی شوند.

روتر چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه بوده که انجام دو عملکرد اصلی را بر عهده می گیرد.

  1. چندین رایانه؛ تلفن، تبلت یا دستگاه های دیگر برای تشکیل یک شبکه محلی مدیریت شده، را به هم وصل خواهد کرد.
  2. دسترسی به اینترنت را برای همه دستگاه های سازگاری که به روتر وصل شده است را فراهم می آورد. یک شبکه محلی LAN به سادگی با یک روتر و اتصال یک یا چند دستگاه به آن راه اندازی می شود.

روتر های مدرن به کاربران این امکان را داده است تا دستگاه را از طریق کابل اترنت و هم به صورت بی سیم { با استفاده ازwi- fi را وصل خواهد کرد. با این حال برای اینکه روتر بتوان داده ها را به دستگاه موجود در شبکه محلی توزیع و تحویل داد،

باید از طریق کابل اترنت به تجهیزات ارائه دهنده خدمات اینترنت به مشتری CPE وصل کرد.

در مورد این بخش اگر نیاز به محتوا و اطلاعات بیشتر دارید می توانید مقاله ی روتر چیست و چه کاربردی دارد را بخوانید.

اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت یک دستگاه شبکه بی سیم به شمار می رود که به عنوان یک پورتال برای اتصال دستگاه به یک شبکه محلی محل خواهد کرد. اکسس پوینت برای گسترش بی سیم یک شبکه اصلی و افزایش تعداد کاربرانی که به آن وصل شده است استفاده خواهد کرد.

یک کابل اترنت با سرعت بالا یک روتر را به یک اکسس پوینت وصل کرده است که سیگنال سیمی را به یک سیگنال بی سیم تبدیل خواهد کرد. اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه ای موجود برای اکسس پوینت بوده که با بهره مندی از وای فای پیوند های با دستگاه های پایانی برقرارکرده است.

کاربرد اکسس پوینت چیست

کاربرد اکسس پوینت در ساختمان ها و دفاتر بزرگ به شمار می رود. اکسس پوینت را می توان با کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل کرد. توانایی ایجاد سیگنال های وای فای را در منطقه مورد نظر را دارد.

اگر می خواهید دسترسی به وای فای را در قسمت پذیرش شرکت خود را دارا باشید لازم به قرار گیری روتر ندارید. برای این مواقع کافی است نزدیک میز پذیرش، اکسس پوینت را نصب کرده و کابل اترنت را از پشت آن به اتاق سرور منتقل نمایید.

اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه برای اکسس پوینت به شمار می رود تا سیگنال wired را به سیگنال بی سیم انتقال پیدا کند. اکسس پوینت در خانه روتر بی سیمی بوده که به مودم کابلی یا DSL وصل می گردد.

برخی مودم ها قابلیت بی سیمی دارند و موجب تبدیل مودم به اکسس پوینت خواهد شد. در سازمان های بزرگ از چندین اکسس پوینت بهره گرفته شده تا کارمندان قابلیت اتصال به صورت بی سیم از مکان های وسیع به شبکه مرکزی را داشته باشند.

کار روتر چیست

به زبان ساده تر یک روتر دستگاهی بوده که بسته های داده ای دستگاه موجود در شبکه را به مقصد مناسب می رساند و با این کار آن ها را به اینترنت وصل می نماید. این داده ها بین چند دستگاه در شبکه است و یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده می شود.

روتر یک آدرس آی پی Ip به هرکدام از دستگاه های شبکه به شمار رفته؛ تا در هنگام دریافت و ارسال داده ها؛ آدرس مقصد یا مبدا را شناسایی کند. با این کار روتر می توان به این نتیجه رسید که بسته های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح رسانده شده و در این مسیر گم نشده است.

تفاوت روتر و اکسس پوینت

روتر دستگاهی در شبکه به شمار می رود که بتواند پلتفرمی برای برقراری ارتباط بین دستگاه فراهم کند و از یک فایرول و پسورد اینترنتی بهره مند باشد. در بیشتر شبکه ها فقط به یک روتر نیاز می باشد اما برای این پوشش بیسیم گسترش پیدا خواهد کرد.

با کابل باید اکسس پوینت را به سوئیچ و روتر متصل ساخت. چنین اکسس پوینت های هوشمند نبوده و فقط امکان دسترسی وای فای را فراهم خواهند کرد. به همین دلیل روتر قادر است که مدیریت شبکه را انجام دهد. روند وایرلس خودش یک اکسس پوینت دارد که سه وظیفه مهم را بر عهده می گیرد.

مدیریت چند دستگاه متصل به LAN بر عهده می گیرد، این دستگاه ها کامیپوتر یا اسمارت فون یا تبلت نام دارد.
روتر می تواند مسیر یابی بین کلاینت و اینترنت را فراهم می کند. این قابلیتی به شمار می رود که امکان اتصال چندین کامپیوتر به شبکه بزرگی مانند اینترنت را ایجاد خواهد کرد.

پس دسترسی به اینترنت را به تمام دستگاه هایی که به روتر وصل شده اند را به وجود می آورند. 3- روتر؛ دارای سرور DHCP است. این سرور به هر کلاینت یک آدرس آی پی را داده است. آدرس IP برای اتصال به شبکه ضروری می باشد.

بدون مسیریابی و DHCP روتر وایرلس هم مانند یک اکسس پوینت عمل خواهد کرد. اگر روتر وایرلس دارای اکسس پوینت نباشد فقط یک روتر سیمی – wired وجود دارد. اکسس پوینت ها براساس استاندارد های شبکه ارائه دهنده فرکانس های مختلفی هستند که در جدول زیر ذکر شده است.

نسل  Wi fi 4 Wifi 5  Wifi 6 Wifi 6e
پروتکل 802.11n 802.11ac 802.11ax 802.11ax
تاریخ انتشار  2009  2013 2018 2020 
فرکانس  2.4 GHZ, 5GHZ 2.4 GHz, 5GHz 2.4 GHz, 5GHz 4ghz, 5Ghz. 6 ghz

نتیجه گیری

در پاسخ به سوال این که روتر بهتراست یا اکسس پوینت باید گفت این موضوع به نیازهای شما وابسته است. در خانه ها و کسب و کارهای کوچک روتر راهکار خوبی به شمار می رود این در حالی است که در سازمان های متوسط و انترپرایزی نیازمند به شبکه ای از سوئیچ ها واکسس پوینت ها خواهیم بود.