اکسس پوینت چیست

از نمونه دستگاه هایی که در شبکه ها و شبکه های بی سیم کاربرد دارد، می توان به اکسس پوینت اشاره کرد. اکسس پوینت Access point دستگاهی نامیده می شود که قابلیت ایجاد شبکه محلی بییسم یا همان WLAN – wireless local area network را دارد.

اکسس پوینت به عنوان دستگاه بی سیم در شبکه دستگاه را به LAN وصل می کند و وایرلس را در قسمت های بیشتری گسترش می دهد در نتیجه تعداد کاربران متصل به شبکه افزایش می یابد. اکسس پوینت 60 اتصال همزمان را فراهم می آورد.

با نصب اکسس پوینت در دفتر کار کارمندان به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر حرکت می کنند، آن هم بدون اینکه وقفه ای در اتصال به شبکه وجود آید. با حرکت کاربران در ساختمان دستگاه، از یک اکسس پوینت به اکسس پوینت دیگر سوئیج کرده و این بارهم اتصال قطع گردد

و کاربران متوجه این سوئیچینگ ها نخواهند شد. به همین دلیل پیدا کردن محل برای نصب اکسس پوینت نیازمند طراحی دقیق و کامل بوده تا آورلپ شدن فرکانس ها حذف گردد و نویز کاهش پیدا کند. بهره مندی از قابلیت های زیردر اکسس پوینت موجب خواهد شد پیکر بندی راحت، نگهداری کم و ظرفیت اتصال بالا ایجاد گردد.

1- auto – chanenel 2- auto –transmit 3- dual band

کاربرد اکسس پوینت

اکسس پویینت معمولا در ساختمان ها و دفاتر بزرگ کارایی دارد. اکسس پوینت با کابل اترنت به روتر یا سوئیج های سیمی وصل شده و سیگنال های وای فای در منطقه مورد نظر فراهم خواهد شد. برای مثال اگر هنگامی خواهان دسترسی به وای فای در قسمت پذیرش شرکت خود هستید نیازی نخواهید داشت روتر را قرار دهید.

تنها کافی است اکسس پوینت را نزدیک میز پذیرش نصب نمایید و کابل اترنت را از پشت به اتاق به سرور انتقال دهید. اتصال بی سیم تنها گزینه ای برای اکسس پوینت بوده تا سیگنال wired را به سیگنال بی سیم انتقال دهد.

اکسس پوینت در خانه روتر بی سیمی است که می تواند به مودم کابلی یا dsl وصل شود. با وجود اینکه برخی مودم ها دارای قابلیت بی سیم هستند و موجب تبدیل مودم به اکسس پوینت می شوند. در سازمان های بزرگ بهره مندی از چندین اکسس پوینت موجب شده است

تا کارمندان این امکان را بدست آورند که به صورت بی سیم از مکان های وسیع به شبکه مرکزی وصل شوند. اکسس پوینت های عمومی که همانطور که از نام آنها می توان فهمید در مغازه ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و کتابخانه ها به کار گرفته می شوند.

به علاوه در برخی شهرها از آنها به عنوان انتقال دهنده های بی سیم برای اتصال به چراغ راهنمایی، علایم و …بهره می برند. اکسس پوینت ها برای اتصال به اینترنت کاربرد دارند. برخی اکسس پوینت ها برای دسترسی به شبکه های اطراف می باشند.

برای مثال قابلیت دسترسی بیسیم کارمندان به فایل ها از سرور مرکز است. اغلب اکسس پوینت دسترسی وای فای را فراهم می آورند اما می توانند به عنوان دستگاه بلوتوث با دیگر انواع اتصال بیسیم هم کاربرد داشته باشند. اکسس پوینت ها برای تقویت سیگنال ها کارایی دارند و در این مواقع درحالت Repearter mode کار خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : روتر چیست

انواع اکسس پوینت

اکسس پوینت ها بر اساس 6 مورد به انواع مختلفی قابل تقسیم بندی هستند:

تجاری یا انترپرایزی

Hospitslity access points – اکسس پوینت تجاری که پرکاربرد هستند برای مثال هتل ها، سوپرمارکت و رستوران و…
اکسس پوینت انترپرایزی برای سازمان ها وشرکت های بزرگی بوده که به امنیت بالا نیازمند هستند. از اکسس پوینت تجاری می توان برای این قسمت بهره مند شد.

دیواری یا سقفی

اکسس پوینت دیواری که اکسس پوینت پنلی نام دارد در داخل دیوار نصب خواهد شد. ظاهری جمع و جور داشته و قابلیت نرخ انتقال آن 150Mps تا 300 Mbps است. اکسس پوینت سقفی مستقیم می تواند روی سقف یا دیوار نصب شود و یا تک فرکانسی یا دو فرکانس باشد.

از نظر ظاهر دارای انواع متفاوت است به علاوه از فرکانس بالاتری نسبت به اکسس پوینت دیوار برخوردار می باشد.
Dual – frequency و single – frequency

به اکسس پوینت تک فرکانس معمولا اکسس پوینت های وای فای می گویند که 2.4 G را قابلیت پشتیبانی دارند. نرخ انتقال آن بین 150Mps و 450Mbps بوده و قابلیت anti- interference در آن ضعیف می باشد. اکسس پوینت دو بانده یا dual – frequency همزمان g2.4 و g 2.4 را می تواند پشتیبانی کند. اندازه آن بزرگتر بوده و نرخ انتقال آن بالاتر است.

مستقل و کنترلی

اکسس پوینت یا standalone اغلب در خانه ها و شبکه های کوچک به کار گرفته می وشد و دسترسی و احراز هویت و ترجمه آدرس وفایروال را پیاده سازی خواهد کرد. اکسس پوینت کنترلی یا controller based از پیکر بندی،

رمز گذاری، آپدیت ها و تنظیمات پالیسی و مدیریت متمرکز برخوردارند و هزینه بالاتری را شامل خواهد شد. نیازمند به کنترلر بی سیم خاص بوده و تنها از طریق پیکربندی کنترلر بی سیم قابل استفاده است. این نوع اکسس پوینت برای پیاده سازی در مقیاس بزرگ کارایی دارد.

اکسس پوینت های خارجی در برابر شرایط آب و هوایی سخت؛ دمای بالا و بسیار پایین؛ رطوبت و دیگر شرایط سخت مقاوم طول عمر بالایی دارند . به سیگنال قوی تری نیازمند هستند.

تفاوت مودم و اکسس پوینت

مودم دروازه اتصال شما به اینترنت به شمار می رود. برای استفاده از مودم باید خط تلفن یا فیبر نوری در اختیار داشت و آن را به مودم وصل کرد. مودم صفر و یک های کامپیوتری به آنالوگ تبدیل می گردد. به سیم تلفن داده و و سیگنال آنالوگ ورودی را به دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

این اتفاق به ترتیب modulation و demodulation نامیده می شود. اکسس پوینت شبکه محلی بی سیم یا همان WALAN را به وجود می آورد و در تقویت سیگنال ها موثر است. اما مودم امکان اتصال دو کامیپوتر به هم و انتقال دیتا روی خط تلفن را ایجاد خواهد کرد.

از نکات حائز اهمیت این است که امکان تبدیل مودم به اکسس پوینت فراهم می گردد.

بیشتر بخوانید : تفاوت مودم و روتر

انواع استانداردهای اکسس پوینتها

استانداردهای شبکه شامل موارد زیر خواهد شد:

  • IEEE802 .11n
  • IEEE802.11g
  • IEEE802.11b
  • IEEE802.11ax
  • IEEE802 .11ac

روتر همان اکسس پوینت است

روتر دستگاهی در شبکه بوده که پلتفرمی را برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها فراهم کرده است و دارای فایروال و پسورد امنیتی می باشد. در بیشتر شبکه ها تنها نیاز به یک روتر داریم برای اینکه پوشش بی سیم را گسترش ببخشیم.

با کابل باید اکسس پوینت را به سوئیچ و روتر متصل کنیم. چنین اکسس پوینت های هوشمند به شمار نمی روند و فقط دسترسی وای فای را فراهم می اورند، همچنان روتر مدیریت شبکه را بر عهده دارد. روتر وایرلس خود دارای یک اکسس پوینت بوده که سه وظیفه مهم دارد

مدیریت چند دستگاه متصل به LAN را برعهده داشته و این دستگاه ها کامیپوتر یا اسمارت فوت یا تبلت و …. هستند.

روتر توانایی مسیریابی بین کلاینت و اینترنت را انجام می دهد. این قابلیتی بوده که امکان اتصال چندین کامپیوتر به شبکه بزرگ مانند اینترنت را فراهم می آورد. پس دسترسی به اینترنت را به تمام دستگاه های که به روتر وصل شده اند را ایجاد می کند.

روتر، سرور DHCP در اختیار دارد. این سرور به هر کلاینت یک آدرس آی پی داده است. آدرس IP برای اتصال به شبکه ضروری می باشد.

بدون مسیر یابی و DHCP روتر وایرلس دقیقا مانند یک اکسس پوینت عمل خواهد کرد. اگر روتر وایرلس اکسس پوینت ندارد پس فقط یک روتر سیمی – Wired به شمار می رود.

تفاوت اصلی روتر و اکسس پوینت این است که روتر ها به صورت هایی عمل خواهد کرد که شبکه محلی LAN را به وجود می آورند و تمام دستگاه ها و ارتباطات بین آن ها را مدیریت خواهد کرد. اکسس پوینت، اسب دیوایس یعنی دستگاهی در Lan بوده که منطقه بیشتری را برای اتصال دستگاه ها فراهم می آورد

و دستگاه های بیشتری را به شبکه وصل خواهد کرد. روترها Lan را مدیریت خواهد کرد با سیستم های بیرون از شبکه ارتباط برقرار می کند دیتا را در جهات مختلف ارسال و پخش نقطه اتصال را ایجاد خواهد کرد و امنیت را به وجود می آورد.

اما اکسس پوینت دسترسی به شبکه ایجاد شده توسط روتر را فراهم می آورد. روتر وایرلس به عنوان اکسس پوینت عمل می کند اما همه اکسس پوینت ها به عنوان روتر کار نخواهند کرد.

نتیجه گیری

اکسس پوینت ها از مهم ترین تجهیزات به شمار می روند که نمی توان اهمیت زیاد آنها را نادیده گرفت. این تجهیزات مهم به امواج و نویز ها حساسیت زیادی نشان می دهند و به راحتی میزان آن ها را کاهش خواهند داد.

اکسس پوینت ها از دسته پرکاربرد ترین تجهیزات به شمار می روند که قابلیت نصب راحتی داشته و درمقابل آن را می توان یک استفاده بی نظیر از شبکه داشت. در محیط های شلوغ بهترین کار این است که از این محصول در مدل های بالاتر بهره مند شوید تا بتوانید پاسخگوی نیاز کاربر باشید.

تنظیمات اکسس پوینت راحت بوده و به سادگی انجام می شود. اکسس پوینت دستگاهی در بستر شبکه بوده که به سایر دستگاه های بی سیم این اجازه را داده است که به یک شبکه سیمی وصل شود. اکسس پوینت در واقع به عنوان یک پل میان شبکه های سیمی و بی سیم عمل خواهد کرد.