وب سرور چیست ؟ نرم افزاری بوده، که کار ذخیره سازی و ارسال محتوای یک وب سایت به مرورگر را بر عهده دارد. این محتوا متن، عکس، فیلم و … غیره می تواند باشد. اطلاعات به صورت یک فایل html و همراه داده ها به مرورگر قابل ارسال است. این اطلاعات که بر روی سرور مجازی یا اختصاصی سایت قرار می گیرند. برای مثال وقتی در وب سایتی بر روی فایل کلیک شود و یا فیلم یا عکس در حال دانلود باشد مرورگر درخواست را به وب سرور ارسال خواهد کرد، که به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری مورد بررسی قرار می گیرد. از نظر سخت افزاری وب سرور کامپیوتر تلقی می شود که در آن فایل های مرتبط به وب سایت جای می گیرد و از طریق اتصال اینترنتی قابل ارسال به کاربران درخواست کننده است. به علاوه ازبخش نرم افزاری می تواند امکان دسترسی کاربران به فایل ها را کنترل و محدود کند.

برای دریافت اطلاعات فنی و خرید سرور hp عمده روی لینک کلیک کنید.

web server چیست

ویژگی های وب سرور چیست

وب سرور این ویژگی را دارد که هم نرم افزار باشد و هم سخت افزار. اما می توانند با یکدیگر نیز همکاری کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود. برای مثال اسناد html، تصاویر، فایل های جاوا اسکریپت را می توان اشاره داشت. این وب سرور قابل اتصال به کامپیوتر می باشد و قابلیت پشتیبانی از تبادل اطلاعات با سایر دستگاههای متصل به وب را دارد. از نظر نرم افزاری یک وب سرور شامل چندین بخش { حداقل یک سرور HTTP}  می شود که کار کنترل چگونگی دستیابی کاربران به فایل های روی هاست را بر عهده دارد. سرور http بخشی از نرم افراز نامیده شده، که url آدرس های وب و htttp پروتکل استفاده شده برای مشاهده صفحات را می تواند تشخیص دهد. این سرورها به وسیله نام دامنه وب سایت های که بر روی آن ذخیره سازی خواهند شد قابل دسترس می باشد و محتوا را برای عرضه به دستگاه کاربر آماده سازی می کند. از نمونه وب سایت های معروف موارد زیر هستند lls , Nginx, Apache – litespeed

پیشنهاد مطالعه بیشتر : VPS چیست

در سطح اولیه زمانی که مرورگر نیاز به یک فایل در یک سرور وب میزبان دارد مرورگر درخواست فایل را از طریق http انجام می دهد. هنگامی این درخواست به وب سرور سخت افزار خواهد رسید سرور http این درخواست را قبول می کند، سند درخواست شده را پیدا کرده و آن را از طریق http به مرورگر ارسال خواهد کرد.

انواع مختلف وب سرور

انواع مختلفی از وب سرور ها در دسترس قرار دارند  که شرکت مختلف اقدام به ارائه آن ها کرده و آن را در اختیار کاربران فضای وب قرار داده اند . از آنجایی که سایت ها دارای کاربردهای متفاوت و نیاز های گوناگون هستند لازم به انتخاب وب سرورهای متفاوت برای پاسخگویی به نیاز کار بران است.

وب سرور آپاچی

از معروفترین و قدیمی ترین وب سرورها آپاچی بوده، که در حال حاضر نیز بالغ بر100 میلیون وب سایت مختلف آن را به کار می گیرند. وب سرور آپاچی قابل اجرا در پلتفرم لینوکس است که می تواند برپلتفرم های ویندوز نصب شود. وب سرورآپاچی دارای ویژگی های زیادی می باشد که مهم ترین آن متن باز بودن است. این مزیت امکان تعامل و شخصی سازی آن را برای توسعه دهندگان افزایش می دهد و باعث پیشتازشدن وب سرور آپاچی در رقابت بین وب سرورهای مختلف می شود.

وب سرور litespeed

یکی از پرسرعت ترین خدمات رسانی اینترنتی وب سرور لایت اسپید می باشد، که در سایت های پر بازدید کاربرد زیادی دارد. اگر سرعت لایت اسپید و آپاچی را با یکدیگرمقایسه کنیم سرعت لایت اسپید 5.1 برابر سرعت آپاچی است. از ویژگی های مهم آن قابلیت پشتیبانی از آپاچی هم مانند   htaccess, mod security, mod rewrite  است.

وب سرور nginx

از دیگر وب سرورهای مجبوب و پرکاربرد وب سرور nginx است، که سازگار با پلتفرم های ویندوز، مک و لینوکس است. طبق یافته ها 12 درصد از سایت های اینترنتی از وب سرور nginx خدمات را می توانند دریافت کنند. از ویژگی های وب سرور nginx موارد زیر می باشد. قابلیت فعال سازی بیش از ده هزار اتصال فعال همزمان را دارد. توانایی رصد کردن کاربران و نیز fault tolerance را برخوردار است. از پروتکل های SMTP, IMAp, POP3 می تواند پشتیبانی کند.

وب سرور lls

وب سرور internet information services به اختصار lls نام دارد تنها برای ویندوز کاربرد دارد. از آنجایی که وب سرور lls در نسخه های ویندوز کاربردی می باشد نمی توان انتظار یک وب سرور رایگان از آن داشت. از ویژگی این وب سرور: قابلیت پشتیبانی از پروتکل های NNTP, HTTP, HTTPS, FTP, FTPS, SMTP و نیز سازگاری با زبان برنامه نویسی NETو ASP.net و زبان PHP می باشد.

نتیجه گیری

شرکت و وب سایت های بزرگ اغلب انتخاب خود را براساس معیارهای نظیر، نیازمندی های مشتریان، کاربرد برنامه های و… انجام می دهند. از این رو برای انتخاب وب سرور مناسب لازم است تمام جوانب را در نظر گرفت. تمام موارد لازم در این مورد در مقاله فوق به آن پرداخته شده است تا کاربران بتوانند انتخاب های متناسبی داشته باشند. 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شرکت تجهیز شبکه فیدار با فعالیت در زمینه ارائه تجهیزات شبکه و فروش سرور hp در ایران می باشد که سابقه ی کاری چندین ساله را در این زمینه داراست اگر قصد خرید انواع سورهای اچ پی و ملزومات آن را دارید می توانید با پشتیانی ما در ارتباط باشد، همچنین در بخش نظرات می توانید سوالات و نظرات خود را در رابطه با این مطلب بیان کنید.