میل سرور

بسیاری از ما چه در کسب و کار هایی که داریم و چه در زندگی شخصی، از طریق ایمیل ها با یک دیگر ارتباط برقرار می کنیم. در پشت صحنه ارسال و دریافت ایمیل ها، میل سرور ها قرار دارند. Mail Server ها وظیفه ارسال، تحویل، مدیریت و دریافت و همچنین ذخیره سازی ایمیل ها را برعهده دارد.

در واقع میل سرور ها یک کامپیوتر یا سروری است که تبادل پیام های ایمیلی را مدیریت و کنترل می کند. زمانی که شما ایمیلی ارسال می کنید، پیام شما به چند سرور میرسد و از آن ها عبور می کند تا به مقصد خود برسد.

اگر شما به دنبال میل سرور ها و کاربرد آن هستید با ما همراه باشید. ما در این مقاله قصد داریم میل سرور را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

کاربرد میل سرور

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، میل سرور وظیفه ی ارسال و مدیریت و تحویل ایمیل ها را دارد و به طور کلی می شود گفت، در صورت نبود میل سرور ها ارتباطات ایمیلی امری نشدنی می باشد. گفتنی است بر روی سرورهای ایمیل،

سیستم عامل و برنامه های مورد نیازی برای تبادل ایمیل نصب شده است و ایمیل ارسالی شما را مدیریت و کنترل می کند. میل سرور دارای مزایا و کاربرد های بسیار است که از جمله آن ها می توان به بهبود مقیاس پذیری آسان، امنیت بالا و حریم شخصی بسیار موثر می باشد.


محصول پیشنهادی جهت مشاهده: سرور hp proliant dl380 g10


انواع mail سرور

میل سرور ها دارا انواع متفاوتی هستند که هر یک بر اساس نوع سیستم عامل و نحوه اسقرار و فناوری با یکدیگر تفاوت هایی دارند. ما در این بخش به انواع میل سرور ها میپردازیم.

انواع میل سرور ها بر اساس نوع نرم افزار

به طور کلی سه دسته میل سرور بر اساس نوع نرم افزار به کار رفته در آن ها داریم :

  • متن باز تجاری: این دسته از نرم افزار ها متن باز هستند اما خدمات نگهداری و راه اندازی و … توسط شرکت هایی در قالب قرارداد تجاری انجام می شود .
  • انحصاری تجاری: از جمله سرویس ایمیل هایی است که باید توسط کاربران خریداری شود و متن بسته است و به طور انحصاری توسط یک شرکت خاص تمامی موارد نصب و راه اندازی و پشتیبانی از آن ها انجام می شود .
  • متن باز رایگان: این نرم افزار ها در اینترنت به طور کاملا رایگان در دسترس است و متن باز هستند . همچنین تمامی سرویس ها باید توسط افراد متخصص انجام گیرد .

انواع میل سرور ها بر اساس نوع سیستم عامل

تمامی میل سرور ها بر اساس سیستم عامل به کار رفته در آن ها به چهار دسته ی زیر تقسیم می شود.

  • داکر
  • میل سرور های مبتنی بر ویندوز
  • میل سرور های مبتنی بر لینوکس
  • VMware یا ماشین مجازی

انواع میل سرور ها بر اساس نوع استقرار

Mail Server ها بر اساس نوع و محل استقرارشان به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

  • ایمیل سرورهای نصب در محل: از این نوع ایمیل سرور در سازمان های بزرگ استفاده می شود و سرور های ایمیل در دیتاسنتر مشتری نصب می شود و همه زیر ساخت ها به مشتری تعلق دارد .
  • ایمیل سرور های ابری: از این نوع ایمیل معمولا برای ایمیل شخصی و شرکتی استفاده می شود . میل سرور های ابری در فضای ابری و وابسطه به شرکت ارائه دهنده ایمیل راه اندازی می شوند .
  • پروتکل های میل سرور: پروتکل های میل سرور ارائه خدمات سرویس ایمیل را فراهم می کند.

پروتکل های میل سرور به طور کلی به چهار دسته زیر می باشد.

  • SMTP: پروتکل SMTP یا همان پروتکل پست ساده، از جمله گسترده ترین پروتکل ارتباطی سرورهای ایمیل می باشد که در ارسال ایمیل میان میل سرور ها استفاده می شود.
  • POP3: پروتکل POP3 در جهت دانلود و دریافت پیام ها از میل سرور استفاده می شود. همچنین شما با استفاده از این پروتکل قادر خواهید بود، ایمیل های خود را از سرور های ایمیل بازیابی نمایید.
  • IMAP: پروتکل IMAP از جمله پروتکل هایی است که برای دریافت پیام های متنی مورد استفاده قرار می گیرد . پیاده سازی آسان تری نسبت به دو پروتکل قبل دارند و تا زمانی که کاربر خود پیام ها را حذف نکند، از پیام ها نگهداری می نماید.
  • ActiveSync: پروتکل ActiveSnc توسط ماکروسافت توسعه یافته است و شما را قادر خواهد کرد تا ایمیل های خود را با میل سرور همگام نمایید.

میل سرور چگونه کار می کند

میل سرورها نیز همچون دیگر سرور ها با خیره سازی و انتقال داده ها سرو وکار دارند. اما مهم ترین کاری که انجام می دهند ارسال و دریافت ایمیل و مدیریت آن ها می باشد. ما در این بخش مراحل ارسال و دریافت ایمیل را برای شما شرح می دهیم.

  1. اتصال به سرور SMTP: شما زمانی که ایمیلی را ارسال می کنید، میل سرور شما ( برای مثال Gmail یا Yahoo ) به سرور SMTP متصل می شود. این سرور به دامین شما وصل شده و دارای آدرس خاصی نیز می باشد. میل سرور شما اطلاعاتی نظیر آدرس ایمیل و محتوای داخل ایمیل و آدرس گیرنده را به SMTP می دهد.
  2. پردازش دامین ایمیل گیرنده: سرور SMTP پس از دریافت اطلاعات لازمه، آدرس ایمیل گیرنده را پردازش می کند.
  3. بررسی IP گیرنده: سرور SMTP در این مرحله به DNS متصل می شود تا IP سرور گیرنده را پیدا نماید. SMTP به جهت ارسال پیام به گیرنده نیاز به IP محل سرور گیرنده دارد.
  4. دریافت ایمیل: ایمیل شما برای اتصال به SMTP سرور گیرنده، ممکن از به چندین سرور نامرتبط متصل شود. سپس با بررسی پیام، مستقیم به سرور IMAP برای دریافت یا POP3 می رود و در صف قرار میگیرد تا پردازش شود، سپس تحویل گیرنده داده می شود.

جمع بندی

در این مقاله ما قصد داشتیم میل سرور ها را برای شما تعریف کنیم و شما را با این نوع از سرور ها آشنا کنیم. میل سرور ها برای تبادل تمامی پیام های ایمیلی در زندگی روزمره ما استفاده می شود و ما به طور ناخود آگاه با آن ها سر و کار داریم و ایم میل سرور ها هستند

که امنیت لازمه را برای پیام های ایمیلی ما ایجاد می کنند. گفتنی است با توجه به تخصصی بود راه اندازی و نگهداری میل سرور، اگر شما به دنبال یک میل سرور مناسب می گردید، بهتر است میل سرور را از یک ارائه دهنده حرفه ای و با تجربه خریداری نمایید.

و در آخر از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید، سپاس گزاریم. شما چه تجربه ای در خصوص استفاده ازمیل سرور ها دارید؟ می توانید تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک گذارید