سن سوئیچ (san switch)

سن سوییچ ها به عنوان یک ارتباط دهنده میان سرورها، تجهیزات ذخیره ساز و پشتیبان گیر در شبکه به کار گرفته می شوند. شبکه san شبکه کامپیوتری بوده که می تواند دسترسی به استوریج بلاک لول را فراهم کند. san switch دستگاهی بوده که سرورها و pool های به اشتراک گذاشته شده

در دستگاه های استوریج را به یکدیگر وصل خواهد کرد و مخصوص انتقال ترافیک می باشد. این سوییج ها شبکه های استوریجی را با سرعت بالا به هزاران سرور متصل کرده و دیتاهای با حجم بالا را در خود جا داده اند.

در واقع از وظایف san switch مدیریت جریان ترافیک بین سرور و استوریج و نیز بررسی بسته دیتا و ارسال آن به مقصد می باشد. پس هدر بسته را بررسی کرده؛ دستگاه کامپیوتری مبدا و مقصد را مشخص نموده است و در نهایت بسته را به سیستم ذخیره سازی مورد نظر ارسال می کند.

البته سن سوئیچ ها از ویژگی های مانند افزونگی، bandwidth autosensing و network diagnostics پیچیده تر به حساب می روند. طراحی San switch برای شبکه های با کارایی بالا و زمان تاخیر کم و انتقال بدون فقدان داده – data loss صورت گرفته است.

تفاوت SAN Switch و LAN Switch

زیر ساخت شبکه san برای ذخیره سازی اطلاعات کارایی دارد و با زیر ساخت شبکه های متداولی که با آن آشنا هستیم متفاوت است. هرچند از نظر ساختاری دارای شباهت هایی می باشد. بین محیط های lan و san شباهت هایی دیده می شوند.

برای مثال هر دو مسیر ارتباطی برای دیتا و استوریج را ایجاد کرده است. اما تفاوت های در زمینه کابل؛ سوییچ و دیگر اجزاست. در ادامه تفاوت سن سوییچ و لن سوئیج ها بررسی خواهیم کرد.

در lan switch کامپیوترها؛ سوییچ ها و روترها به یکدیگر اتصال دارند؛ درحالی که در san switch سرورها و تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات به یکدیگر متصل هستند.

در lan switch از مک آدرس برای مسیر یابی بسته های اطلاعاتی بهره گرفته می شود. در حالی که در san switch از شناسه دیگری به نام wwn برای شناسایی گره های متصل به سوییچ استفاده می شود.

در lan switch از پروتکلی به نام Ethernet برای برقراری ارتباط کلاینت های مانند کامپیوتر های عادی به کار می روند. در حالی که در san switch از پروتکل های مختلفی مانند fiber channel، iscsi یا fcoe بهره گرفته می شود.

fc به دلیل کارایی بسیار خوبی که نسبت به اترنت ارائه داده است قابل اطمینان تر و امن تر به حساب می رود و می تواند قابلیت های مدیریتی پیشرفته تری را ارائه کند.

در lan switch از کارت های شبکه رایجی که مک آدرس منحصربه فرد دارا هستند بهره گرفته می شود. در حالی که در san switch ها از کارت های شبکه ویژه ای که hba سرنام host bus adaptor است استفاده خواهد شد که در بیشتر موارد از طریق فیبر نوری به san storage وصل شده است.

کاربرد سن سوئیچ

علاوه بر افزایش سرعت دسترسی به داده ها و اطلاعات ذخیره شده کاربرد سن استوریج در شبکه به موارد زیر وابسته است.

افزایش امنیت داده را به دنبال دارد. به علاوه زمان بوت کردن سرور را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده است. سطح دسترسی بالاتری به این سرور ذخیره ساز در مقایسه با سایر سرورها دارد. عمل یکپارچه سازی سرور و استوریج را شامل می شود.

به علاوه می تواند مدیریت متمرکز را در اختیار کاربران قراردهد. با افزایش منابع امکان ذخیره حجم بالاتری را اطلاعات را فراهم می آورد.

مدیریت ترافیک: از مهم ترین کاربردهای این تکنولوژی پیشرفته مدیریت ترافیک انواع مختلف شبکه ها می باشد. به این ترتیب سن سوئیچ به مدیریت ترافیک داده های ذخیره سازی در شبکه san پرداخته است. همچنین این امکان را فراهم می آورد تا داده ها با سرعت بالاو با حفظ کیفیت انتقال داده شوند.

بهبود عملکرد: san switch به بهبود عملکرد شبکه san از نظر پایداری، قابلیت اطمینان و سرعت کمک خواهد کرد. این بهبود از اهمیت زیادی برخوردار است مخصوص در محیط های که نیاز به انتقال داده های بزرگ و حساس هستند.

انواع SAN SWITCH

سن سوئیچ ها بر اساس کارایی و عملکرد خود در انواع مختلفی وارد بازار شده اند که هریک دارای قابلیت های مخصوص به خود هستند.

  • سن سوئیچ fc: این نوع سن سوئیچ که مطابق با پروتکل fiber channel { fc} کار کرده که در دو دسته ماژولار و ثابت Fixed ارائه می گردد. سن سوئیچ ها علاوه بر این که با تکنولوژی فیبر نوری سازگاری کاملی دارد نسبت به نوع اترنت کاربرد رایج تر است. سوئیچ های ماژولار fc اغلب از نوع director class بوده که دارای قابلیت توسعه هستند و از پورت های زیادی توانای پشتیبانی دارند. در مقابل سوئیچ های نوع fixed تنظیمات ثابتی دارند و قابل ارتقا یا توسعه نیستند.
  • سن سوئیچ اترنت: سن سوئیچ های سری fc در این صنعت پر رواج تر است اما نوع اترنت این مجموعه از محبوبیت زیادی بهره مند می باشد. بهره مندی از سرعت قابل توجه Gbe 10 در کنار توان عملیاتی فوق العاده و انعطاف پذیری مناسب باعث محبوبیت این سری سوئیچ ها می شود. از سوی دیگر سن سوئیچ های اترنت نیازمند به نصب پیکر بندی با سخت افزار مخصوص نیستند و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه به شمار می روند. بنابراین فرایند راه اندازی و نگهداری آن ها نسبت به نوع fc آسان تر به حساب می آید.

مزایای استفاده از سن سوییچ

استفاده از سن سوئیچ علاوه بر افزایش سرعت اتصال شبکه های استوریج به سرور در انتقال ترافیک استوریج و دیتا در حجم بالا نیز نقش موثر دارد. با این سن سوئیج از ویژگی های مانند bandwidth autosensingl، افزونگی و network diagnostics بهره می برد و استفاده از آن دارای پیچیدگی های خاص خود است اما استفاده از آن مزیت هایی بی شماری دارد که شامل :

مخصوص شبکه هایی با کار آیی بالا به دلیل پایین آوردن زمان تاخیر است. انتقال داده بدون فقدان data loss را انجام می دهد. از قابلیت سوئیچ اترنت و san به طور همزمان بهره می برد. سبب بالا بردن کارایی ترافیک استوریج می شود. در زیر ساخت های بزرگ san از سن سوئیچ استفاده می گردد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده؛ سن سوئیچ از مهم ترین تجهیزاتی به شمار می رود که دانستن در مورد آن می تواند کمک زیادی به بهبود روند ذخیره سازی کند. از عناصر بارز و اساسی که در زیر ساخت شبکه های ذخیره سازی اطلاعات به حساب می آید و نقشی مهم در بهینه سازی ارتباطات بین دستگاه های ذخیره سازی و سرورها ایفا می کند.

این تجهیز فناوری محور با اتصال به شبکه SAN STORAGE AREA NETWORK امکان ارسال و دریافت داده ها را با سرعت بالا و به طور همزمان فراهم می آورد. با ساختار انعطاف پذیر و پر استفاده سن سوییچ از پورت های Fibre CHANNEL یا SICSI برای برقراری اتصال مطمئن و پر سرعت بهره می برد.

این تجهیز از قابلیت های مانند مدیریت ترافیک داده و توزیع بار به صورت هوشمند بهره مند است که موجب بهینه سازی کارایی شبکه، افزایش سرعت انتقال داده و ایجاد ارتباط مطمئن و قابل اعتماد در دامنه ذخیره سازی خواهد شد.

به طور کلی سن سوییچ به عنوان یک ابزار حیاتی به مدیران این امکان را داده است تا شبکه های ذخیره سازی خود را با بهره وری بیشتر و عملکرد بهینه کنترل و مدیریت کنند.