در این مطلب برای شما عزیزان تفاوت هارد ssd با hdd را بیان کنیم پس تا آخر این مطلب همرا ما باشید.

هارد hdd

هارد HDD

کلمه Hard Disk Drive که به معنی درایو سخت است. به این نوع هاردها به دلیل برخورداری از قطعات متحرک نوشتن و خواندن اطلاهات هارد های مکانیکی نیز گفته می شود. هارد دیسک HDD برای حفظ دائمی داده ها به کار می رود و می تواند اطلاعات را بر روی سطح مغناطیسی خود ذخیره کند. در ابتدا هارد دیسک ها برای کار در کنار کامپیوتر تولید شدند اما بعد ها برای استفاده در داخل کامپیوتر به کار رفتند. با گذشت زمان هاردیسک ها علاوه بر کامپیوتر در تجهیزاتی مانند، ضبط تصویر و پخش صدا و نیز سیستم ها و دوربین های مدار بسته هم مورد استفاده قرارگرفتند. به علاوه بعد ها با پیشرفت هاردیسک ها درکامپیوتر های ابتدایی ظرفیت آنها به 20 مگابایت رسید. به طوری در نیمه دو 90 هاردهایی با ظرفیت یک گیگابایت و بزرگتر وارد بازار شد. از سال 2006 کوچکترین هارد دیسک برای کامپیوتر های خانگی تولید شد، که ظرفیتی برابر با 40 گیگابایت داشت. در حال حاضر بیشتر ظرفیت در درایوهای داخلی 750 گیگابایت و در درایوهای خارجی از یک ترابایت بیشتراست. این درایوهای داخلی توانستند ظرفیت ذخیره سازی خود را با روش ضبط ستونی افزایش دهند. هارد درایوها می توانند با تحت میدان درآوردن یک سری از مواد مغناطیسی اطلاعات را ضبط کنند . با تشخیص مغناطیس شدگی اطلاعات را از روی آن بخوانند. به طور کلی یک هارد دیسک را می توان یک دیسک تشکیل شده، از یک مخروط و یا چند صفحه مسطح دانست که اطلاعات بر روی آن ذخیره خواهد شد. در درایوهای قدیمی از تری اکسید آهن استفاده می شد، اما امروزه از آلیاژهای کبالت استفاده خواهد شد. صفحات با سرعت به گردش درآمده و اطلاعات در حین چرخش بر روی آن قابل نوشتن است، که به این کار هد خواندن گفته می شود.

SSDهارد

هارد ssd

SSD مخفف کلمات Solid-State Disk است و معنای دیسک حالت جامد را می دهد وبه این معنی است که هیچ قطعه متحرکی را ندارد. این مدل از هاردها که به شکل فلش مموری هستند، فاقد اجزای مکانیکی قابل حرکت بوده و مزیتی را دارند که امروزه اکثر کاربران تمایل زیادی با استفاده از این هاردها داشته اند. مزایای هارد SSD کدام موارد می باشند. 1- از نمونه ویژگی های این هارد ها سرعت بالا و نوشتن اطلاعات است، که نه تنها در هاستینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند بلکه امروزه رایانه های شخصی تمایل زیادی به استفاده از هارد SSD دارند. همچنین این نوع از هاردها مصرف برق را به شدت کاهش می دهند و مصرف باتری لپتاب را پایین می آورند. به علاوه مقاومت بالایی را درمقابل ضربه داشته، که آن نیز به دلیل استفاده از فناوری های به کاررفته FLASH در SSD است و حساسیت زیادی را نسبت به ضربات فیزیکی ندارد. 2- این هاردها نسبت به مدل های قبلی بی سرو صدا بوده و تولید گرمای کمتری می کند. بالا بردن سرعت و خواندن و نوشتن برای هاستینگ ها از موارد بسیار پراهمیت می باشد.

[irp posts=”2952″ ]

تفاوت های مهم SSD با HDD

فرق ssd و hdd

قبل از اینکه بدانیم هارد ssd بهتر است یا hdd در ابتدا باید تفاوت هارد ssd با hdd را بدانیم. hdd هارد دیسک الکترومکانیکی و اما SSD الکترونیکی است. هاردیسک HDD دارای قطعات متحرکی می شود، که دارای صفحات مغناطیسی می باشد که به دور محور خود خواهد چرخید و اطلاعات را بر روی صفحات ذخیره خواهد کرد. اما مدت زیادی طول می کشد، که این هاردیسک ها به چرخش درآیند و در موقعیت مناسب برای خواندن یا نوشت قرار بگیرند. اماSSD هیچ قطعه متحرکی نداشته و اطلاعات را بر روی میکروچیپ ها ذخیره خواهد کرد، همانند فلش دیسک ها در مقایسه USB SSD را بسیار پرسرعت عمل می کنند و می توانند بلافاصله شروع به نوشتن یا خواندن کنند و دیگراحتیاجی به جابجایی قطعات نیست.

مزایای هارد HDD

مزایای هارد HDD

هارد ssd بهتر است یا hdd باید از مزایای هر کدام مطلع بود، به طور کلی سیستمی که شامل هاردیسک می شود به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی است هزینه چندانی ندارد وهزینه تولید آن بسیار کم است. هاردیسک های اکسترنال ارزانترین گزینه می باشند. ظرفیت ذخیره سازی HDD از SDD بیشتر است به علاوه امروز یافتن هاردیسک های خارجی برابر با 6 ترابایت دربازار نیز آسان تر است. هاردیسک های داخلی و اکسترنال دربازار به وفور پیدا می شود و برای کاربرای که به دنبال به روز رسانی سیستم جدید می باشند نیز می تواند به آنها دسترسی پیدا کنند اما خرید هارد درایو solite به دلیل تقاضای بازار بسیار سخت تر است. یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از HDD طول عمرآن است و هیچ حافظه فلش ندارد. داده های در هارد دیسک مستقیما بر روی دیسک های پلاتر نوشته شده و فرسوده نخواهد شد. تمام هاردیسک های حافظه فرار در رایانه تمایل به حذف اطلاعات دارند. یک هارد دیسک می تواند ازصفحات مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کند. توانایی بازیابی اطلاعات حتی در نبود برق دارد.

معایب هارد HDD

سرعت هاردیسک که به RPM Revolutions Per Minute وابسته است و می تواند با توجه به انواع مختلف نیز تغییر کند. اما یک هارد دیسک قدیمی می تواند در مقایسه با یک حافظه فلش به دلیل ماهیت مکانیکی عملکرد کندتری را داشته باشد. رایانه های که هارد درایو را نصب کنند در زمان بوت شدن و انتقال فایل را با سرعت کمتری تجربه خواهند کرد. از معایب مهم هارد دیسک ساختار آن به گونه ای است، که به دلیل وجود قطعات مکانیکی بزرگ بوده و این سبب گردیده تا برای دستگاههای محاسباتی مانند لپ تاپ و تبلت وتلفن های هوشمند ایده ال نباشد. HDD که به منظور نوشتن داده ها به چرخش صفحه های دیسک و هد خوانی و نوشتن نیازدارند و به این دلیل برای انجام این عملکرد به ورودی برق نیاز دارند. از این رو یکی از دلایل اصلی تولید کنندگان SSD ساخت رایانه با عمر باتری محدود می باشد. همانطور که می دانیم هاردیسک ها که از قطعات مکانیکی تشکیل شده اند و همواره به دلیل چرخش دیسک های پلاتر و حرکت هد خوانی صدای مزاحمی را تولید می کنند، که به ارتعاشات بیشتر منجر می شوند. این نویزهای هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، که برای ذخیره سازی پرونده های بزرگ در عملیات سنگین به کار رود این در حالی است که SSD را هیچ صدایی را تولید نخواهند کرد. هاردیسک ها به دلیل دارا بودن از قطعات مکانیکی بیشتر در معرض خرابی مکانیکی قرار می گیرند. بنابراین هر زمان که تنش بیشتر شود موجب آسیب و در کل باعث خرابی دستگاه می شود. از این رو توصیه می شود هنگام کار با هاردیسک ها دقت کافی به عمل آید.

مزایای هارد SSD

معایب SSD

اس اس دی که دارای سرعت بیشتری نسبت به هاردیسک ها هستند و باید خاطرنشان کرد، که در حالت کاربردی دو تا پنج برابر سرعت بیشتری را دارند که این افزایش سرعت می تواند به موارد مختلفی از جمله نوع SSD و گذرگاه ارتباطی مادربرد با آن، منابع سخت افزاری مانند پردازنده و نوع کاربردش بستگی داشته باشد. این افزایش سرعت در مواقعی که اطلاعات از روی دستگاه ذخیره سازی خوانده یا نوشته شده است محسوس می باشد اما در زمانی که از منابع جز دستگاه ذخیره سازی استفاده می شود، این تفاوت سرعت محسوس نمی باشد. استفاده از اس اس دی برای انجام خدمات شبکه و پشتیبانی شبکه و نیز افراد استفاده کننده بسیار کاربردی می باشد. ساختار SSD به گونه ای می باشد که هیچ قطعه ای مکانیکی ندارد و به طور کلی به مانند فلش درایو است، که می توان به دسته کلید آویزان ساخت یا همیشه در داخل کیف قرار داد. این نوع از حافظه ها به دلیل نداشتن قطعات متحرک مقاومت زیادی در برابر لرزش و شوک و ضربه دارند. این حافظه ها موجب کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی باتری خواهند شد. از طرفی باعث افزایش طول عمر باتری می شود. اس اس دی ها می توانند تولید گرمای کمتری برای دستگاه داشته باشند. هنگام کار کردن حافظه SSD هیچ صدایی تولید نمی شود و این نیز یکی دیگر از مزایای های آن می باشد.

[irp posts=”3356″ ]

معایب SSD

باید در ابتدا این موضوع را یادآوری کرد که SSD این دستگاه ذخیره ساز در مقابل حجم یکسان دارای قیمت بالاتری نسبت به هارد دیسک می باشد. برای مثال قیمت یک SSD یک ترابایت از دو میلیون شروع شده، اما قیمت یک هارد اکسترنال با این حجم از ششصد هزار تومان شروع خواهد شد. به علاوه حافظه های SSD نسبت به هارد دیسک write cycle طول عمر کوتاه تری را دارد. برخلاف آنچه درباره هاردیسک ها گفته شد SSD امکان بازیابی اطلاعات را ندارند که این موضوع می تواند یک مورد دیگر از نقاظ ضعف این حافظه ها باشد. در برخی از اس اس دی های ارزان قیمت سرعت نوشتن اطلاعات کمتر از سرعت خواندن می باشد. حافظه SSD های که از DRAM ها قابلیت استفاده دارند از مصرف انرژی بیشتری نسبت به هاردیسک ها برخوردار می باشند. تکنولوژی نوشتن در اس اس دی ها به گونه ای است، که ابتدا باید فایل های قبلی را پاک کرد و سپس نسبت به نوشتن اطلاعات جدید اقدام کرد که این امر نیز موجب کاهش سرعت خواند اطلاعات خواهد شد.

مقایسه طول عمر HDD و ssd

اگر بخواهیم به مقایسه این دو نوع به لجاظ طول عمر بپردازیم، باید بگوییم که اچ دی دی ها به دلیل برخورداری از قطعات متحرک در معرض آسیب بیشتری هستند. در زمان فعالیت سطح هد فاصله ی بسیار کمی به اندازه نانومتر با سطح پلاتر داشته که همین عامل سبب ضربه خوردت هارد و در نتیجه ایجاد خطرات پی در پی برای آن خواهد شد. ssd ها به دلیل عدم داشتن قطعات متحرک و استفاده از میکرو تراشه ها مقاومت بیشتری را در برابر شوک های الکتریکی و شرایط نامطلوب دارند. ssd ها بیش از70 ترابایت یا 2 میلیون ساعت عمر داشته، که می تواند عملیات نوشتن اطلاعات را تا 70 ترابایت ادامه دهد. Hdd دارای طول عمر 1.5 ساعته بوده که طبق نتایج تحقیقات این هارد ها در سال اول 5 درصد ودر سال دوم احتمال بروز خطا را داشته اند، که نشان دهنده آسیب پذیری بیش تر آنها نسبت به hdd ها است.

مقایسه hdd و ssd به لحاظ اندازه وشکل

مقایسه hdd و ssd به لحاظ اندازه وشکل

از آنجایی که می دانیم که عملکرد هارد درایو ها به چرخش صفحات بستگی دارد و تولید آن حتی به صورت محدود نیز ادامه دارد. در سال های پیش تولید ها درایو های کوچک و چرخان 1.8 اینچی انجام می گرفت اما تولید آن در نمونه های 320 گیگابایتی متوقف گردید و تولید کنندگان فقط از حافظه فلش برای سیستم ذخیره سازی گوشی های هوشمند استفاده کردند. Ssd هیچ محدودیتی نداشته، چرا که با گذشت زمان توانستند به کاهش ابعاد خود ادامه دهند. حافظه های ssd در اندازه های درایو لپ تاپ 2.5 اینچی در دسترس قرار گرفت، که بتوان در محفظه های درایو موجود این لپ تاب ها به راحتی جا داد. آنها به طور گسترده ای به سمت فرم فاکتورM.2 پیش رفتند و هم اکنون این درایوها طول 42 میلی متری، 80 میلی متری و 120 میلی متری دارند.

معیارهای طول عمر ssd

تقریبا تمامی ذخیره سازی در سلول های حافظه فلش NAND رخ می دهد. سلول های حافظه فلش دارای تعداد مشخصی از قابلیت های برنامه ریزی و پاک شدن هستند واز یک حد به بعد دچار آسیب خواهند شد. این میزان با چرخه های p/e که معیاری برای تعیین تعداد دفعات بوده، قابل شناسایی است. علاوه بر آن معیارهای دیگری برای بررسی میزان اطمینان یک درایو اس اس دی است که شامل موارد زیر هستند. TBW- GB/day– DWPD تعداد دفعات عمل نوشتن درایو در هر روز- MTBF میانگین فاصله‌ی زمانی بین خرابی‌های اتفاق افتاده- دیدن موارد فوق بر روی بسته بندی های یک محصول از سوی سازندگان آن تضمینی و بالاتراز توان واقعی ssd ها می باشد.

مقایسه سرعت هارد hdd و ssd

مقایسه سرعت هارد hdd وssd

مهم ترین فاکتور در تفاوت هارد hdd با ssd سرعت است. در واقع درایوهای جامد حالت ssd بسیار سریع تر از درایو های سنتی عمل می کنند، که این تفاوت بیشتر شده زیرا تکنولوژی ssd را نسبت به قبل پیشرفت زیادی کرده است. درایو های hdd که پلاترهای چرخان را به کار می گیرند، از این رو سرعت درایو به ظرفیت rpm { دور در دقیقه} وابستگی دارد. هرچه این میزان بالاتر باشد، عملکرد درایو نیز سریع تر می شود. Rpm بسیاری از هاردهای قیمت پایین معادل 5400 دور در دقیقه بوده که جز آهسته ترین سرعت دربین هاردهای مدرن است. می توان تفاوت سرعت رابا واحد مگابایت برثانیه اندازه گیری کرد، زیرا سرعت خواندن و نوشتن داده ها را با آن ارزیابی خواهند کرد. سرعت ssd ها به rpm وابستگی ندارد زیرا این حافظه ها دارای بخش متحرک نیستند. سرعت این هاردها به تکنولوژی استفاده و اتصال داده ها وابسته است. حتی با اتصال SATA III، که سرعت درایوهای حالت جامد کاهش می باید سرعت آنها حدود چهار برابر هاردهای سنتی است. این نکته را باید ذکرکرد، SATA III، یک تکنولوژی قدیمی محسوب می شود که هاردهای قدیمی می توانند استفاده کنند و اگر قادر به استفاده از اتصالات بهتری برای ssd هستید مسلما تفاوت سرعت بیشتر خواهد شد.

[irp posts=”3381″ ]

انواع سرور ssd

سرورهای مختلفی قادر به استفاده از فناوری حافظه هستند، که شما هم می توانید برای میزبانی وب از آن بهره ببرید. در اینجا به بررسی مختصری از هرکدام خواهیم پرداخت.

سرور مجازی ssd

یکی از انواع سرورهایی که قابلیت استفاده از حافظه را داشته سرور مجازی ssd می باشد، که با استفاده از امکانات نرم افزاری یک قسمت از یک فیزیکی را به صورت مجازی شبیه سازی کرده و این امکان را به وجود آورده، که هر میزان منابع و یا سیستم عامل مورد نیاز را نصب کند. با استفاده از فضای ذخیره سازی ssd سرعت پردازش اطلاعات افزایش می باد و کاربران می توانند یک تعامل پرسرعت را با وب سایت داشته باشند.

سرور اختصاصی ssd

این نوع از سرورها هیچ گونه اشتراک گذاری از فضای سرور با سرور دیگر را نخواهند داشت. این بدین معنا می باشد که می تواند تمام ظرفیت و منابع این سرور را دراختیارتان بگذارد.

سرور ابری ssd

افراد این فرصت را داشته، با توجه به منابع نیاز خودشان و هرنوع کانفینگ وسیستم عامل از یک سرور واقعی و فیزیکی استفاده نمایند. در سرورهای ابری به افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات کمک خواهد شد و در نتیجه می توان از یک تجربه سرعت بالا بهره مند شد.

سرور ssd ایران

سرور که به مانند یک کامپیوتر همیشه روشن است، که در یک مکان فیزیکی قابل نگهداری می باشد. از پارامترهای مهم سرعت دستیابی به اطلاعات یک سرور فیزیکی کلاینت یا کاربربا سرور را می توان اشاره داشت. اگر کاربران تمایل به بازکردن سایت شما کنند، به دلیل فاصله کم با سرور سرعت ارسال و دریافت اطلاعات به میزان قابل توجهی بالا می رود.

سرور ssd اروپا

این مورد همانطور که ازنام آن مشخص است مکان فیزیکی آن این سرور در اروپا است. این به این معنی است که اطلاعات در کشور اروپایی پردازش و سپس نتیجه آن به کلاینت باز خواهد گشت. با استفاده از حافظه ssd زمان پردازش اطلاعات کاهش می یابد و سرعت دستیابی وذخیره سازی به اطلاعات و ذخیره سازی بالا خواهد رفت.

خرید سرور فیزیکی

هارد NVMe

NVMe مخفف non-volatile memory express که یک رابط کاربری برای مدیریت دستگاه های ذخیره سازی شناخته می شود، که برای اتصال دستگاههای ssd آن در اینترپرایز و کامپیوتری به کار می رود. این رابط برای اتصال از باس pcle استفاده می کند. اتصال nvme یه راه حل جایگزین برای SCSI و SATA محسوب می شود که در حال حاضر نیز به صورت گسترده کارایی دارد. دستورالعمل های مربوط به SCSI و SATA به صورتی طراحی شده، که از هاردیسک ها hdd و دستگاههای ذخیره سازی برای نگه داری اطلاعات استفاده خواهد شد. NVMe قابلیت پشتیبانی پرسرعت تر از مدیا دارد. از جمله مزیت های مهم دستگاه های ذخیره سازی ssd با اتصال NVME نسبت به SATA میزان زمان تاخیر کم می باشد. در واقع این درگاه توانسته با کاهش تاخیر و افزایش ورودی و خروجی دستورالعمل در هر ثانیه iops مصرف انرژی و زمان را کاهش دهد. این مقدار کاهش رابطه مستقیمی با اندازه استاندارد form factor و تعداد خطوط pcle در حال استفاده دارد. NVMe توانایی پشتیبانی از انواع مختلف ssd در مدل های مختلف حافظه Non-Volatile مثل NAND یا 3D XPoint را دارد. تکنولوژی 3D XPoint به وسیله اینتل و میکون به صورت مشترک ساخته می شود. این تکنولوژیِ میزبان اندازه های استاندارد مختلفی مانند ثل M.2، کارت‌های PCIe و دستگاه‌های SSD با اندازه U.2 است. درایوهای منبع این تکنولوژی قابلیت پشتیبانی توسط سیستم عامل های مختلف مثل ویندوز و لینولکس را دارد و هیچ مشکلی نیز بابت آن نیست. NVME با به کارگیری نقشه ورودی و خروجی به حافظه اشتراکی رابط کاربری pcle پاسخ می دهد. رابط NVMe از وودی و خروجی همزمان در پردازنده های چند هسته ای به راحتی قابلیت پشتیبانی دارد و توانایی ارائه توان خروجی بسیار بالا برای در اختیار گذاشتن پردازنده دارد. به علاوه NVME دارای تعداد دستورالعمل های بیشتر نسبت به SCSI و ATA می باشد. به همین دلیل ما برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده از حافظه nvme به نصف میزان دستورات با استفاده از ATA و SCSI نیاز داریم. تکنولوژی NVMe قابلیت ذخیره سازی 64 هزار دستور در یک پیام صف بندی شده را دارد. باید این نکته را اشاره کرد، که درایوهای nvme به دلیل استفاده از pcle از قیمت بیشتری نسبت به درایو هایssd از نوع SASو SATA برخوردارند. درایوهای بسیار مجهزی که در صنعت اینترپرایز کاربرد دارد و نیز می تواند دارای مصرف بالاتری نسبت به درایوهای ssd از نوع SAS و SATA باشد.

آیا NVME سریع تر از ssd است

هارد NVMEکه نوعی معماری جدید در هارد دیسک ها و سخت افزارهای رایانه به شمار می آید و با قرارگرفتن در پورت های PCI Express باعث افزایش سرعت سیستم می شوند. سرعت های ارائه شده توسط این هاردها بسیار بیشتر از هاردهای دیگر است . تکنولوزی به کار رفته در این هاردها به روز و به عنوان یک استادارد موفق در دنیای رایانه است، که این مورد می تواند یکی از تفاوت های nvme با ssd باشد. هاردهای Nvme با استفاده از قدرت بالای سخت افزاری و نیز سرعت بالای پورت های PCI Express از قدرت و توان خروجی بالا بهره مند می باشد. این توان سبب افزایش سرعت خواندن ونوشتن اطلاعات می شود و کاهش چشمگیری در تاخیر اجرای برنامه ها دارد. در طراحی nvme از نوعی پروتکل جدید استفاده شده، که می تواند دستورات را به طور موازی اجرا کند و در هر کسری از ثانیه بتواند چند هزار خروجی داشته باشد. همه این عوامل سبب شده، سرعت استفاده از هاردها به شدت بالا رود. هاردهای ssd نسبت به هارد دیسک های hdd به روزتر هستند. هارد های ssd که از تکنولوژِی فلش usb بهره مند است، مصرف انرژی کمتری داشته و مقاومت بالایی را در برابر لرزش و نوسان دارد.

نتیجه گیری

سعی کردیم در این مقاله تقاوت های عمده میان hdd و ssd را برای شما بیان کنیم تا اگر قصد خرید هر یک از این محصولات را دارید، بتوانید بدون مشکل محصولی که نیاز شما را برطرف می کند خریداری کنید. همچنین می توانید برای خرید انواع هارد سرور سفارش خود را در فروشگاه تجهیز شبکه فیدار به ثبت رسانید.

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h3″ question-0=”وزن هارد hdd و ssd” answer-0=” تفاوت هارد HDD با SSD وزن هاردهای hdd حدودا 750 گرم و هارد های ssd حدودا 80گرم است که این این اختلاف وزن در وزن لپتاپ ها نکته حائز اهمیتی است و همچنین حجم کمتری میگیرند.” image-0=”2575″ count=”1″ html=”true” css_class=””]

قیمت هارد سرور اچ پی