تفاوت استوریج و انکلوژر

پیشرفت روز افزون تکنولوژی در جهان امروزی، چراغ نیاز های جدیدی را در حوزه ی فناوری اطلاعات روشن کرده است. یکی از این چراغ ها مربوط ‏به محافظت از داده ها و اطلاعات روی شبکه و سیستم ها و سرورها است. روش های حل این نیاز به گونه ای طراحی شده است که شما می توانید با توجه ‏به نیازتان از روش های مختلفی برای ذخیره دیتاها استفاده کنید.

همواره باید بر این موضوع توجه داشته باشید که تمامی روش ها دارای مزایا و معایبی ‏هستند که باید با توجه به آن ها تصمیم گیری را انجام داد. از جمله ی این پیکربندی ها که در ذخیره و حفاظت داده های شبکه به ما کمک می کند، انکوژر ‏و استوریج است.

ما در این مقاله قصد داریم شرح کاملی در رابطه با این دو پیکربندی برای شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا با انکلوژر و استوریج آشنا ‏شوید و روش برتر برای حفاظت اطلاعات شبکه و کامپیوتر را انتخاب نمایید.‏

استوریج چیست

به بیان ساده، استوریج را می توان یک دستگاه تعریف کرد که به کامپیوتر ها و سرور ها متصل بوده و این دستگاه از انواع رسانه های ذخیره سازی مانند ‏هارد دیسک ها و یا سیستم های ‏Tape‏ و … پشتیبانی می کند. استوریج ها همواره در کنار دستگاه سرور و یا کامپیوتر شما به ذخیره سازی اطلاعات مشغول هستند‏‏.

استوریج ها در بازار انواع مختلفی دارند، که به شرح زیر می باشد:‏

  1. SAN Storage
  2. DAS Storage
  3. Nas Storage
  4. Tape Storage

از میان این چهار نوع استوریج نام برده شده، ‏DAS‏ و ‏SAN‏ و ‏NAS‏ به دلیل پرکاربرد بودن، دارای اهمیت ویژه ای میان استوریج ها هستند. ‏SAN‏ ‏استوریج مخفف عبارت ‏Storage Area Network ‎‏ می باشد که از جمله راه های ذخیره سازی داده ها می باشد و درواقع یک روش ذخیره سازی دیتا ها بر ‏اساس فایل است. دستگاه های سن، انعطاف پذیری و دسترسی پذیری بالایی را نسبت به دستگاه های نس دارند. از دیگر ویژگی هایی که سن استوریج دارد ‏می توان به کارایی بالا، مقیاس پذیری، قابلیت ارتقاء، مدیریت مرکزی اشاره کرد.

یکی دیگر از مکانیزم های ذخیره سازی ‏NAS‏ استوریج می باشد که مخفف عبارت ‏Network Attached Storage‏ به معنی ذخیره سازی تحت شبکه می ‏باشد و این قابلیت را به شما می دهد تا به راحتی فایل هایی را میان چند کاربر به اشتراک گذارید. می توان در کنار تمام ویژگی های نس استوریج در اینجا ‏به مهم ترین آن ها اشاره کرد که می شود : امنیت بالا، هزینه پایین ( نس استوریج در مقایسه با سن استوریج کم هزینه تر می باشد .) دسترسی از راه دور.

ذخیره ساز مستقیم یا همان ‏DAS‏ استوریج ‏Direct Attached Storage‏ می باشد. این دستگاه های ذخیره ساز به طور کاملا مستقیم به سرور های ‏شما متصل می شوند و می توانید از طریق رابط هایی نظیر: ‏SAS‏ و یا ‏SATA‏ و یا ‏USB‏ آن را به سامانه ها وصل کنید. این دستگاه ذخیره سازی به عنوان ‏یک درایو محلی در سرور شما قرار می گیرد و یکی از ارزان ترین روش ها است.

از معایب ‏DAS‏ می توان به ارتقاپذیری پایین و نیاز به تعویض فضای ‏ذخیره ساز فعلی برای افزودن فضای ذخیره سازی بیشتر اشاره کرد. توجه نمایید که ‏DAS‏ به هیچ عنوان برای سرور هایی که نیاز به ذخیره سازی بزرگ ‏دارند مناسب نمی باشد و بهتر است برای این دسته از سرور ها و سیستم ها از ‏SAN Storage ‎‏ و ‏NAS Storage‏ استفاده شود.

انکلوژر چیست

انکلوژر ها در حفاظت از هارد دیسک ها و اتصال هارد دیسک ها به سیستم و سرور ها به شما کمک می کنند. در واقع انکلوژر نوعی فریم نگهدارنده می ‏باشند که دارای منبع تغذیه و کنترل کننده و هارد دیسک ها است، که کار اصلی آن سرویس دهی به همین هارد دیسک های داخلی آن است. انکلوژر با تامین ‏برق مورد نیاز هارد دیسک ها بسیاری از فشاری که روی کامپیوتر و سرور ها می آید، کاهش پیدا می کند.

شما می توانید با استفاده از یک کابل یو اس بی ‏یک فضای ذخیره سازی را برای چند سرور و یا کامپیوتر فراهم کنید. انکلوژر دیسک ها به شما امکان استفاده همزمان از هارد های ‏SSD‏ و دیگر هارد ‏دیسک ها می دهند. انکلوژر ها با توجه به پوسته فلزی و یا پلاستیکی فشرده ای که دارند، به طور کامل از هارد دیسک های موجود در آن محافظت می ‏نمایند و قادر هستند به طور کلی از درایوهای ‏USB‏ و ‏SATA‏ و ‏SCSI‏ و ‏FireWire‏ پشتیبانی کنند.‏

انواع انکلوژر

دیسک انکلوژر ها در دو فرم فکتور ‏SFF‏ و ‏LFF‏ در بازار یافت می شوند. نسل های قدیم و جدید انکلوژر ها از لحاظ سرعت تبادل اطلاعات با هم متفاوت ‏هستند، نسل های گذشته انکلوژر دیسک ها دارای سرعت ‏‎6G‎‏ و نسل های جدید آن با سرعت دو برابر گذشته، ‏‎12G‎‏ تولید شدند. شما در انکلوژر های نسل ‏جدید رید کنترلرهای ‏P4080e-p‏ و ‏E208e-p‏ را مشاهده خواهید کرد، همچنین این نسل از انکلوژر ها سازگار با سرور G10 PLUS و G10

یکی از انکلوژر هایی که در بازار بسیار محبوب می باشد، می توان به ‏HPE D200‎‏ اشاره کرد این انکلوژر که توسط کمپانی محبوب اچ پی تولید شده است‏، بسیار کم هزینه و با ظرفیت بالا هستند. این انکلوژر می تواند حداکثر از 96 عدد ‏LFF‏ و یا 200 عدد ‏SFF‏، پشتیبانی می کند.‏

در چه جاهایی از انکلوژر استفاده می شود

شمایی که دارای کسب و کاری هستید و نیاز به فضای ذخیره سازی دارید و یا حتی شمایی که برای سیستم و یا سرور داخلی خود نیاز به فضای ذخیره سازی ‏دارید، می توانید از این تکنولوژی استفاده کنید. انکلوژر ها به شما کمک می کند تا فضای ذخیره سازی مناسب را برای ذخیره اطلاعات و داده های خود ‏داشته باشید.

پس اگر شما و کسب و کار شما نیاز به استفاده از چند هارد دارد باید بدانید که انکلوژر ها به شما کمک میکند تا فضای کافی برای ذخیره سازی ‏را داشته باشید و در کنار همه این ویژگی، همانطور که گفته شد موجب جلوگیری در برابر فشار اومدن زیاد به سرورهای شما می شود. یکی از عمده ‏ویژگی هایی که باعث کارایی بهتر انکلوژر ها شده است، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری زیاد است.‏

سخن پایانی

همانطور که قبل تر گفته شد، دیسک انکلوژر ها برای مواقعی که سرور و سیستم شما نیاز به هارد دیسک ها و فضای ذخیره سازی جدیدی داشته باشد، ‏مورد استفاده قرار می گیرد. در این مواقع می توانیم با خرید یک انکلوژر درایو های بیشتری را برروی سرور و استوریج داشته باشیم. حتما توجه نمایید ‏که هنگام خرید دیسک انکلوژر برای سرور های خود، سرورتان ریدکنترلر با پورت اکسترنال داشته باشد.

همچنین حتما توجه نمایید که انکلوژر شما از ‏فرم فکتور مورد نیاز شما را دارا باشد و از طرفی گارانیت محصول خریداری شده را حتما چک نمایید. از نظر تعویض و یا تعمیر انکلوژر، حتما توجه ‏نمایید که که برای تعویض و تعمیر انکلوژر ها باید دارای تخصص باشید، بنابراین برای تعمیر حتما از متخصص ها در این زمینه استفاده نمایید.