ریپیتر شبکه چیست

تکرارگر یا ریپیتر شبکه دستگاه کوچکی به شمار می رود که قادر است سیگنال های الکتریکی، بی سیم یا نوری دریافتی از دیگر تجهیزات شبکه را تقویت کرده و باز ارسال کند. تکرارگرها ابتدا در شبکه های ارتباطی شکل گرفتند زیرا سیگنال های الکتریکی در این شبکه ها پس از پیمودن مسافتی ضعیف می شوند.

اما امروزه در شبکه های بی سیم از تکرارگرها بهره گرفته خواهد شد. ریپیترها قابلیت پشتیبانی هم از سیگنال های آنالوگ و هم سیگنال های دیجیتال را دارند و نیز کار تقویت سگینال های الکتریکی و نوری را انجام می دهند. البته سیگنال های دیجیتالی حتی اگر ضعیف یا معیوب بوده، قابل دریافت و بازیابی می باشند.

لذا تکرارگرهای دیجیتال علاوه بر تقویت سیگنال این قابلیت این داشته نویز سیگنال را حذف و سیگنال معیوب را به شکل اصلی بازسازی کرده و برای مقصد بعدی ارسال کنند. اما تکرارگرهای آنالوگ توانایی تشخیص نویز سیگنال را ندارند؛ به همین دلیل سیگنال را با نویز تقویت کرده وبرای مقصد بعد به همان صورت ارسال می کنند.

کار تکرارگر یا رپیتر در شبکه چیست

یک مسیر یاب یا روتر تا اندازه ای قوی است که سیگنال های لازم در محدوده خانه یا آپارتمان تامین می کند و قدرت کافی برای سرویس دهی و خدمات در خانه های بزرگ را نمی تواند داشته باشد. در بیشتر محدوده های خانه نقاط کوری می باشد که هیچ سیگنالی به آنجا نمی تواند برسد.

در این حالت وجود کاربردی تکرارگر { ریپیتر } ضروری تلقی می شود.

در موارد زیر می توان از تکرارگر استفاده کرد.

  • اگر در محل کار یا منزلتان اینترنت بی سیم موجود است که در بیشتر نواحی خانه سیگنال قوی می باشد ولی در نقاط دور تر ضعیف تراست یا کلا سیگنالی نیست.
  • اگر موانعی بین اتاق ها و مسیریاب است که اجازه رسیدن سیگنال شبکه وای به مقصد را نخواهد داد.
  • اگر خواهان بهرمندی از سیگنال در بیرون از محیط خانه مثلا حیاط منزل هستید.

در شبکه های اترنت برای افزایش برد سیگنال اغلب از تکرارگر ریپیتر بهره گرفته می شود. هدف تکرارگرهای اترنت جابه جا کردن سیگنال از یک کابل اترنت به کابل بعدی می باشد بدون آنکه سیگنال ضعیف یا ازدست رود. تکرارگر کشف پدیده برخورد در شبکه را سهولت می بخشد. اگر تکرارگر متوجه برخورد سیگنال گردد آن سیگنال را به همه پورت های متصل ارسال می کند.

همچون مسریاب های بی سیم امروزه تکرارگرها یا ریپیترهای بی سیم نیز ساخته شده اند. تکرارگرهای بی سیم بدون نیاز به سیم یا وسایل دیگر برد سیگنال های بی سیم شبکه را بالا می برند. برای افرایش قدرت سیگنال های یک شبکه کافی است بین کامیپوتر و اکسس پوینت بی سیم یک تکرارگر بی سیم قرار بگیرد.

تکرارگر بی سیم سیگنال رادیویی را از اکسس پوینت بی سیم گرفته و آن را باز تولید کرده و باز ارسال خواهد کرد. در شبکه وای فای خانه های بزرگ از یک یا چند تکرارگر استفاده می گردد تا سیگنال را تقویت و به نواحی مختلف خانه ارسال شود.

خانه هایی با دیوارهای آجری یا طبقات سیمانی می توانند ار خاصیت تقویت کنندگی تکرارگر در اطراف موانع بهره مند شوند. در فضاهای کاری بزرگ مانند شرکت ها از چند تکرارگر استفاده می شود تا سیگنال های بی سیم شبکه به دیگر اتاق ها و طبقات ساختمان برسد.

تکرارگر ریپیتر را باید در جایی مستقر کرد که سیگنال های دریافتی آن قوی است. اگر سیگنال درست و کامل به repeater رسانده نشود تکرارگر نمی تواند آن را درست و کامل باز تولید کند و به مقصد بفرستد. مثلا جایی بین مسیریاب و ضعیف ترین ناحیه دریافت سیگنال محل مناسبی به نظر می آید.

سپس باید از دستوراتی که از سوی تکرارگر ارائه می گردد دنبال کرد. از طریق کامیپوتر در بخش تنطیمات تکرارگر وای فای تان گین و اطلاعات لاگین و گذرواژه تکرارگر وارد کرد. تکرارگر به شبکه وای فای وصل می کردد و کار تقویت سیگنال های دریافتی را شروع خواهد کرد.

برخی از دستگاه های دامنه گسترسیگنال رابه طور مساوی در جهات مختلف تقویت خواهد کرد اما اگر تکرارگر شما دارای آنتن نیست می توان آنتن ها را به سمتی چرخاند که دریافت سیگنال در آن سمت ضعیف می باشد.

تکرارگر ریپیتر جز تجهیزات لایه فیزیکی شبکه به شمار می رود و بسته های داده یا اصطلاحا پکت های واصله را وارسی نخواهد کرد و آدرس های فیزیکی و آدرس های منطقی مربوط به آن بسته ها را تشخیص نمی دهد. لذا محل استقرار تکرارگر بر سرعت جابه جایی اطلاعات در شبکه چندان موثر نیست.

کار اصلی تکرارگر این بوده که سیگنال های دریافتی از یک بخش شبکه را طی حرکت به سمت مقصد نهایی به بخش دیگر از آن شبکه ارسال کند.

انواع repeater

تکرارکننده هایی که در شبکه های بی سیم مورد استفاده قرار می گیرند و حداقل از یک آنتن برای دریافت امواج رادیویی و ازیک آنتن دیگر جهت ارسال مجدد بهره می برند. تکرار کننده هایی که در شبکه های کابلی کاربرد دارند دارای حداقل یک پورت جهت دریافت و پورت دیگر برای ارسال اطلاعات هستند.

تکرارگرها به دودسته تقسیم می شوند.

  • تکرارگرهای محلی local repeater
  • تکرارگرهای راه دور remote repeater

ریپیترهای محلی برای اتصال بخش های سگمنت های از شبکه محلی کارایی دارند و از فاصله زیادی نخواهند داشت بهره گرفته می شود. ریپیترهای راه دور برای متصل کردن بخش های از شبکه کاربرد دارند که از هم فاصله دارند. خط انتقال داده بین دو تکرارگر راه دور را بخش پیوند یا لینک سگمنت گفته می شود.

تکرارگر یا ریپیتر در یک شبکه رایانه ای دستگاهی بوده که سیگنال های دریافتی از دیگر تجهیزات متصل به شبکه را بازتولید و تقویت کرده است تا سیگنال ها زمانی که مسافت های طولانی را طی کنند و وقتی به مقصد رسیده تضعیف نشوند.

نتیجه گیری

سیگنال های الکتریکی بسته به ویژگی خاص هر شبکه قدرت و برد محدودتری را شامل می شوند. سیگنال ها هرچه مسافت بیشتری را طی کنند ضعیف تر می گردند و حتی ممکن است در مسافت های طولانی قبل از رسیدن به مقصد از بین بروند.

به همین دلیل یک شبکه محلی نمی تواند فراتر از محدوده خاص سیگنال ارسال کند. در چنین مواقعی برای افزایش برد شبکه عمدتا ار تکرارگر یا ریپیتر استفاده میشود.

تجهیز شبکه فیدار ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه و سرورهای hp در ایران می باشد که چندین سال است در این زمینه فعالیت دارد. اگر نیاز به مشاوره قبل از خرید سرور HPE دارید می توانید با کارشناسان ما در فیدار در تماس باشید.