از عمده ترین تفاوت رم و رام موارد مهم ارائه شده در موارد زیر هستند. برای مثال رام پس از قطع جریان انرژی نیز اطلاعات را حفظ خواهد، که رم این توانایی را در اختیار ندارد. Rom برای ذخیره سازی دائمی اطلاعات کاربرد دارد و ram برای ذخیره سازی موقت مورد استفاده قرار می گیرد. تراشه rom یک وسیله ذخیره سازی غیر فرار نامیده می شود به این صورت که برای حفظ اطلاعات ذخیره شده روی آن به منبع برق ثابت نیازی ندارد. در مقابل یک تراشه ram فرار بوده، هنگام قطع جریان برق هرگونه اطلاعات ثبت شده بر روی آن از بین خواهد رفت. رام در درجه اول، در زمان راه اندازی یک کامپیوتر کارایی دارد و این در حالی می باشد، که رم تنها زمانی که سیستم عامل بارگیری کرده، در عملیات های عادی به کار گرفته می شود. تراشه ram بسته به ظرفیتی که داشته، از 1 تا 256 گیگابات اطلاعات را ذخیره سازی می کند، اما تراشه rom تنها قابلیت ذخیره سازی 4 تا 8  مگابایت را دارد. با ما همراه باشید.

اگر علاقه مند هستید می توانید این مطلب را بدر مورد تفاوت رم و رام ه صورت صوتی نیز گوش کنید

حافظه رم (RAM) چیست

Ram یا  random access memory نوعی حافظه برای ذخیره سازی داده ها به کار می رود، که به فایل ها مجوز می دهد تا در مدت زمانی کوتاه عملیات نوشتن و خواندن را انجام دهند. این حافظه به دلیل برخورداری از سرعت بالا در خواندن و نوشتن نسبت به دیگر حافظه ها از نمونه های دیسک سخت محسوب می شوند. رم به سیستم شما این اجازه را خواهد داد، تا بتوانید با سرعت بالا به داده های مورد نیاز، دست پیدا کنید و در نتیجه رم تاثیر بسیار بالایی بر سرعت عملکرد سیستم دارد. رم که جز حافظه موقتی می باشد که پس از هر راه اندازی دوباره سیستم عامل تمام داده های ذخیره شده بر روی آن پاک خواهد شد. دو نوع مختلف از رم تولید می شود : استاتیک یا ثابت و دینامیک یا متغییر.

[irp posts=”1995″ ]

رم دینامیک یا Dram زمان دسترسی حدود 60 نانو ثانیه { یک میلیاردم ثانیه } را امکان پذیر می کند. این در حالی می باشد که sram یا رم استاتیک زمان دسترسی 10 نانو ثانیه را شامل می شود. در حال حاضر dram به دلیل هزینه کم مورد استقبال بیشتری هستند. رم که حافظه اصلی کامپیوتر بوده، سرعت خواندن و نوشتن در آنها بسیار سریع تر از حافظه های هاردیسک hdd یا حافظه ssd صورت می پذیرد. مقیاس اندازه گیری حجم حافظه رم گیگابایت می باشد. هنگامی که افراد حافظه رم را مورد بحث قرار می دهند، منظورشان از ddr ،SDRAM  است، که معمولا در اسلات های dim روی مادربرد قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر GPU ها مانند کارت های گرافیکی و کارت های ویدئویی  از GDDR استفاده خواهند کرد. امروزه اغلب رم های موجود SDRAM می باشند اما گاهی اوقات برخی مردم و یا فروشندگان از آن به عنوان dram یاد خواهند کرد.

رم چیست

حافظه رام (ROM) چیست

Rom که برگرفته از واژه ای read only memory است، که به لحاظ ترجمه به معنی فقط خواندنی می باشد. شاید این نام ارتباط بسیار کمی با واقعیت وجودی یک rom  اندروید ایجاد کند و اغلب کاربران را به اشتباه مواجه کند. منظور از rom اندروید یک سیستم عامل برای یک تلفن همراه بوده، که بر پایه پلتفرم اندروید شرکت گوگل است. rom مخفف read- only memory می باشد. حافظه رام برخلاف رم پایدار، حتی وقتی کامپیوتر خاموش باشد محتوای آن باقی خواهد ماند. رام در واقع یک مدار کوچک کامپیوتری روی مادربرد بوده،  که اطلاعات آن را شرکت سازنده پرخواهد کرد. اطلاعات داخل این قطعه بارها اجرا و  از این رو قطعه ای مهمی محسوب می شود، که برعکس رم، اطلاعات حافظه rom  با خاموش شدن کامپیوتر از بین نخواهد رفت. حافظه رام فقط خواندنی و پایدار می باشد و برای نوشتن داده ها از آن استفاده نخواهد کرد. هر کامپیوتر برای اینکه بتواند به درستی فرایند startup را انجام دهد و سیستم عامل را لود می کند، به یک فضا نیاز داشته تا دستورالعمل های مربوط به استارت آپ را در آن نگه دارد و حافظه رام بخشی از سیستم بوده، که این اطلاعات غیر قابل تغییر را در خود حفظ می کند. حافظه prom نوعی رام می باشد، که کاربر می تواند با استفاده از یک دستگاه مخصوص که rom programer یا سوزانده به آن اطلاعات را انتقال دهد. البته باید یک نکته را متذکر شد، که پس از مقداردهی به بیت‌های prom دیگر امکان تغییر آن میسر نیست. از حافظه رام برای ذخیره کردن اطلاعات بایوس استفاده می گردد. از سال 2008 به بعد رام ها به شکلی ساخته شدند، تا بتوانند علاوه بر ذخیره سازی دائمی اطلاعات قادر به حذف و پذیرفتن اطلاعات جدید نیز شوند. بنابراین امکان آپدیت کردن در رام ها صورت گرفت.

رام چیست

 

نتیجه گیری:

حال که به طور کامل با رام (ROM) و رم (RAM) آشنا شدید . در این بخش می‌خواهیم جمع بندیی از تفاوت‌های این دو سخت افزار انجام دهیم.

  • Ram مخفف random access memory  می باشد و rom مخفف read only memory
  • ram  یک حافظه فرار بوده و با رفتن برق و یا restart شدن سیستم اطلاعات موجود در آن میان خواهد رفت. Rom یک حافظه غیر فرار نامیده شده و با رفتن برق و restart سیستم اطلاعات موجود در آن ازمیان نمی رود.
  • Ram یک حافظه خواندنی و نوشتنی شناخته می شود، این درحالی است که rom فقط یک حافظه خواندنی می باشد.
  • اطلاعات موجود در rom فقط یکبار توسط کارخانه سازنده در آن نوشته خواهد شد. اطلاعات موجود در ram هربار توسط نرم افزارهای مختلف سیستم عامل تغییر خواهد کرد.
  •  rom دارای انواع مختلفی می باشد، که نوشتن در شرایط خاص شامل  و به eprom معروف است. ram از نظر ساختاری به دو دسته sram  و dram تقسیم بندی خواهد شد.
  • تفاوت این دو همچنین در نگهداری اطلاعات می باشد به طوری رم اطلاعات را در کوتاه مدت نگه خواهد داشت و رام بلند مدت اطلاعات را ذخیره سازی کرد.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید . امیدوارم تونسته باشیم به شما کمک کنیم. منتظر نظرات و سوالات شما در قسمت دیدگاه‌ها هستیم.

خرید رم سرور اچ پی