اگر شما به دنبال راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود هستید و می‌خواهید سرور مناسبی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید ، ما در این مقاله قصد داریم دو برند سرور معتبر را با هم مقایسه کنیم و شما را در انتخاب سرور مناسب کمک کنیم . با ما همراه باشید.

مقایسه سرور DELL  و HP از لحاظ پشتیبانی

به روزرسانی و نیز دانلود فریمورک ها در سرورهای برند دل به صورت رایگان بوده و کاربران نیازی به خرید پشتیبانی ندارند و معمولا ، اکثر به روزرسانی‌هایی که با سیستم های هر شخص متناسب است بر روی سایت طراحی شده توسط همین کمپانی قرار می گیرد .

در واقع پشتیبانی حرفه ای که دل درباره فناوری اطلاعات در اختیار ما قرار می دهد یکی از معتمد ترین برنامه های پشتیبانی محسوب می شود که در ایران نیز قابل استفاده هستند و اما این در حالی است که برای دانلود فریمورک و یا به روزرسانی های مناسب برای سرورهای برند اچ پی لازم است که قرار داد پشتیبانی اخذ شود و نه تنها این موضوع برای ما هزینه بر است بلکه ممکن است که این شرایط برای استفاده در ایران نیز سخت تر باشد .

ممکن است وب سایتی برای  دست یابی به سایر اطلاعات و یا حتی پشتیبانی برای سرور های اچ پی موجود باشد و حتی به عنوان منبع دقیق و با دانش فنی بالا در اختیار افراد قرار گیرد، اما در کل برای کسانی که دانش کافی ندارند دسترسی به آن کمی دشوار به نظر می رسد .

در کل پشتیبانی 24 ساعته ای که HP با داشتن منبعی آزاد برای گسترش کسب و کار ها در اختیار ما می گذارد به نظارت روی عملیات روزانه در حوزه فناوری اطلاعات کمک شایانی می کند اما ممکن است استفاده از این مسیر کمی سخت تلقی شود .

پس در نهایت می توان این نتیجه را گرفت که به دلیل دسترسی رایگان  و به نسبت آسان تر برند دل در این زمینه و نیز دسترسی بدون محدودیت آن در ایران ، از لحاظ پشتیبانی سرور ، برند دل برتری را شامل می شود .

مقایسه سرور DELL  و HP از لحاظ مصرف برق

سرور دل

میزان برق مصرفی هر سرور برای کاربران دارای اهمیت است ، چرا که دانستن این میزان به برآورد هزینه سالیانه ما کمک می کند و می توان مقدار آن را به صورت نسبی تخمین زد .

نکته دیگر درباره میزان مصرف برق آن است که علاوه بر برند سرور مورد استفاده ، کانفیگ سرور هم برای ما حائز اهمیت است چرا که تعداد هارد و یا رم و همچنین تعداد و نوع پردازنده هایی که به کار گرفته می شود نیز بر روی برق مصرف شده تاثیر گذار خواهد بود .

برند دل کنترل میزان برق مصرفی را به صورت کامل ارائه داده و از سرور های انفرادی گرفته تا سرور های از نوع Blade تحت کنترل کامل کاربر هستند .

این مدیریت آزادانه power در برند DELL نه تنها برای سرور ها بلکه برای تیغه ها و راهرو ها و هم چنین کل اتاق سرور صدق می کند و علاوه بر اولویت بندی ، کنترل کامل را پیش روی ما می گذارد .

در عین حال از آن جایی که سرور های برند اچ پی همواره به دنبال به روز ترین و جدید ترین شیوه در حوزه فناوری هستند ، قدرتمند ترین power management را به کاربران عرضه کرده و به موجب همین تکنولوژی قادر بر آن بوده تا قدرت تغذیه را تا چیزی حدود چهل درصد افزایش دهد .

بسته به نوع فعالیتی که دنبال می کنیم میان این دو برند مشهور می توان به متناسب ترین آن برای استفاده در کسب و کار پرداخت ، پس نمی توان به یک برند نسبت به دیگری برتری داد .

مقایسه سرور DELL  و HP از لحاظ بازدهی

هر دو این برند ها با عرضه محصولات به روز تر و گسترش تکنولوژی به اصلاح هر گونه کاستی در سرور های خود پرداختند و کارایی خود را بهبود بخشیده‌اند .

به طور مثال سرور های dell با عرضه مدل های جدید تر و در پی بهبود میزان بازدهی محصولاتش ، چیزی حدود 25 درصد میزان مصرف انرژی را کاهش داده و به دنبال همین موضوع معادل سه برابر کارایی را در مقایسه با نسل های پیشینش ارائه می دهند اما با وجود تلاش های بسیار برای ارتقا به سطح قدرت شرکت اچ پی نمی رسند .

در طرف دیگر ، سرور های برند اچ پی در طراحی خود و در مدل هایی که به بازار مصرفی ارائه کردند با energy star مشارکت داشته و به همین دلیل با کاهش میزان مصرف انرژی که از خود نشان داده اند ، بسیار کار آمد به نظر می رسند .

مقایسه سرور DELL  و HP از لحاظ نحوه کارکرد سرور

برند دل انتخاب های گسترده ای از سرور ها با قابلیت ساپورت حجم زیادی از فعالیت کاری را در اختیار کاربران قرار می دهد و با رشد هر کسب و کاری نیز،  در همان راستا رشد خواهد کرد و با محافظت از داده ها امنیت بالایی در طی استفاده از آن ها ارائه می دهند . این در حالی است که معمولا برای توسعه و یا پاسخ گویی نیاز کسب و کار های نوپا و کوچک از سرور های برند اچ پی استفاده می شود چرا که این سرورها مطلوب ترین عملکرد در مدیریت و یا مالکیت را در اختیار ما قرار می دهند و با مقرون به صرفه ترین هزینه ممکن ، عملکرد و مقیاس را با استفاده از فناوری مجازی سازی به حداکثر می رسانند . در اکثر مواقع استقرار اداری زیر ساخت فناوری اطلاعات توسط سرور های اچ پی ، با سرعت بالا انجام می پذیرد و به هنگام استفاده از سرور های این برند هر نوع فعالیتی با امنیت بالا در کنار ذخیره سازی و پشتیبانی از داده و اطلاعات صورت می پذیرد .

مقایسه سرور DELL  و HP از لحاظ نحوه دسترسی به قطعات در صورت نیاز تعویض

سرور اچ پی

این طور می توان گفت که یکی از ویژگی هایی که سرورهای برند اچ پی را از سایر برند های دیگر متمایز می سازد داشتن تکنولوژی Ilo است که در حقیقت این وظیفه را بر عهده دارد تا پیش از بروز خطا و از بین رفتن و یا معیوب شدن هر قطعه ای از سرور ، به ادمین هشدار داده و این خطا را گزارش دهد که همین نکته موجب می شود تا ادمین به دنبال چاره برای اصلاح ایراد باشد و به همین دلیل می توان گفت که رفع خطا و Down time و نیز دسترسی پذیری ، به واسطه همین تکنولوژی به حداقل میزان خود می رسد .

این در حالی است که سرور های برند دل از این تکنولوژی بهره مند نبوده و همین نکته ممکن است کاربر را از عیب رخ داده در سیستم آگاه نساخته و دیر فهمیدن این موضوع موجب شود که سایر قطعات دیگر سرور نیز دچار ایراد شده و معیوب شوند .

هم چنین قطعات استوک و یا دست دوم مورد نیاز سرور های اچ پی در بازار مصرفی فراهم است و می توان در صورت بروز مشکل ، آن ها را به کار گرفت و مدت ها از آن استفاده کرد و حتی یافتن آن ها نه تنها هزینه کمتری برای ما به دنبال دارد بلکه راحت تر نیز تهیه می شود .

کدام یک در ایران پر استفاده تر است

به صورت کلی محصولات هر دو برند از محبوبیت و شهرت بسیار بالایی میان کاربران برخوردارند و در نمودار بررسی شده توسط متخصصین ، سرورهای دل شناخته شده و بسیار محبوب بوده و رتبه بعد آن به سرورها و محصولات کمپانی اچ پی تعلق دارد .

این در حالی است که به نام ترین و شناخته شده ترین برند مورد استفاده در ایران ، اچ پی شمرده می شود و حتی یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین سرور ها در بازار مصرفی یعنی مدل dl380 متعلق به برند اچ پی است و از همین موضوع می توان برداشت کرد که از برند اچ پی در ایران استقبال بیشتری شده و اکثر اوقات در استفاده عموم قرار می گیرد .

نحوه خرید سرور

سرور های برند hp با داشتن قابلیت های گسترده و در اختیار قرار دادن ورودی و خروجی ها متفاوت و پشتیبانی از هوش مصنوعی و داشتن ابر اختصاصی و … تمام تلاش خود را کرده اند تا پروژه های مشاغل مختلف را با راه حل های منعطفی حل کنند و از سوی دیگر سرورهای عرضه شده توسط برند اچ پی با بازدهی و کارایی بالا و طول عمری حداقل 10 ساله ، پردازش محاسبات با داده های سنگین در کنار عملکرد عالی و ظرفیت بالای ذخیره سازی داده ها و همچنین با قابلیت اطمینان و ویژگی مقیاس پذیری که دارند ، گزینه کاملا مناسبی جهت شروع و ارتقا هر نوع کسب و کاری هستند.

در نهایت همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم ، از آن جایی که هر دو برند به صورت تقریبی از لحاظ قیمت و ساختار و کیفیت و قابلیت اطمینان ، تفاوت های آن چنانی با یک دیگر ندارند.

سخن پایانی

 هر کاربر بسته به نوع فعالیتی که این سرور را در آن به کار می گیرد دید متفاوتی درباره برتری های یک برند نسبت به دیگری دارد ؛ به صورت قاطع نمی توان نظری کلی درباره تمامی محصولات و سرور های یک کمپانی داد ، پس بسته به نیاز و کسب و کاری که سرور در آن به کار گرفته می شود به صورت موردی می توان به مقایسه و ارزیابی محصول پرداخت تا در نهایت بهترین کالا را برای استفاده خود بیابیم ؛ در نتیجه کاربران قادرند تا انتخاب سروری متناسب با فعالیت مورد نظرشان را به مشاوران ما بسپارند .

امیدوارم این مقاله نظر شما کاربران عزیز را به خود جلب کرده باشد. ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. منتظر نظرات و سوالات شما عزیزان در قسمت دیدگاه هستیم.