پاور سرور به عنوان ابزاری برای تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات در سیستم های کامپیوتری و سرورها شناخته می شود و عدم وجود آن به معنی عدم کارایی سرور و کامپیوتر است. برای آشنایی بیشتر با این ابزار حیاتی با ما همراه باشید.

پاور سرور چیست؟

پاور سرور یا منبع تغذیه قابلیت تبدیل ورودی با آمپر و ولتاژ ثابت به ولتاژ و آمپر مختلف را دارد. وظیفه اصلی Power server این است که جریان الکتریکی مورد نیاز سایر تجهیزات را تامین کند تا آن ها بتوانند به انجام وظایف خود بپردازند. به همین دلیل است که پاور سرور یا پاور سوپلای (Power Supply) یکی از مهم ترین بخش های سرور به شمار می رود.

سرورها دارای عملکرد حساسی هستند و به منزله نقشی که در ارائه خدمات برای کاربران ایفا می کنند، بایستی به صورت مداوم روشن باشند، از این رو به پاور سروری نیاز دارند که این امکان را برای آن ها فراهم کند. یک Power server قابل اطمینان و با کیفیت که امکان تامین و تنظیم انرژی را فراهم کند و کارایی سرورها را از نظر تامین جریان الکتریکی تضمین نماید.

نکات مهم خرید پاور سرور

یکی از نکات مهمی که بایستی در زمان خرید پاور سرور مورد توجه قرار بگیرد، سنجش طول عمر پاور و هم چنین بررسی سازگاری آن با سرور مورد نظر است. برای این کار نرم افزارهای مخصوصی وجود دارند که می توانند میزان مصرف انرژی و طول عمر مفید پاور سرور را ارزیابی کرده و به شما در انتخاب پاور سرور مناسب و بهینه کمک کنند. انتخاب Power server مناسب که بتواند عملکرد بهینه ای داشته باشد و میزان مصرف انرژی را کاهش دهد، موجب افزایش کارایی و بازدهی سرور شود و راندمان کاری را بالا ببرد.

پاور سرورهایی که هم اکنون در بازار تجهیزات IT به فروش می رسند، از نظر کیفیت و طول عمر بسیار بهتر از پاور سرورهای قدیمی هستند و مصرف انرژی کمتری را در کنار عملکرد بالا در اختیار کاربران قرار می دهند.

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب پاور سرور مناسب، توجه به میزان ولتاژ آن است. پاور سرورها از نظر ولتاژ انواع مختلفی دارند.

خرید پاور سرور

انواع ولتاژ منبع تغذیه

پاور سرورهایی که دارای ولتاژ های 3/3، 5 و 12 ولت هستند، رواج بیشتری دارند و به صورت رایج در بین کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

ولتاژ 3/3 عمدتا توسط پردازنده ها استفاده می شود. ولتاژ 5 ولت عمدتا توسط کلیه مادربردها، مدارها و تجهیزات جانبی کامپیوترها و مدارهای دیجیتال به کار برده می شود.

ولتاژ 12 بیشتر در درایو دیسک و خنک کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که توان خروجی یک منبع تغذیه با واحد وات اندازه گیری می شود و به عنوان شاخص اصلی آن به شمار می رود.

عمر مفید پاور سرور

کار با برق و تحمل نوسانات برق موجب شده است که پاور سرور در مقایسه با سایر تجهیزات سخت افزاری عمر مفید کمتری داشته باشد. زمانی که میزان نوسانات برق به بیش از حد استاندارد می رسد، پاور سرور داغ شده و این کار به اجزای داخلی آن آسیب می رساند. در برخی موارد هم موجب می شود تا سیستم به صورت ناگهانی خاموش شده یا Restart شود.

البته برای این که از میزان آسیب وارد شده به اجزای داخلی Power server کاسته شود، روی آن فن های خنک کننده تعبیه شده است تا بتوانند گرمای حاصل از کارکرد منبع تغذیه را به بیرون منتقل کنند. گرماگیرهای تعبیه شده در داخل منبع تغذیه نیز گرما را به بیرون هدایت می کنند و موجب کاهش دمای دستگاه می شوند.

توجه داشته باشید که عمر مفید Power server در برابر نوسانات برق متفاوت است. معمولا عمر مفید Power server به 5 تا 8 سال می رسد و پس از گذشت این بازه زمانی بهتر است که نسبت به تعویض پاور سرور اقدام شود تا از آسیب به سایر اجزای سیستم جلوگیری به عمل آید. به طور کلی عوامل موثر در عمر مفید پاور سرور عبارتند از، کیفیت ساخت، میزان کارکرد و زمان روشن بودن آن.

انواع پاور سرور HP

پاور سرورهایی که با برند HP به بازار ارائه می شوند به صورت کلی دارای دو گروه HPE Flex Slot (پاور سرور اسلات انعطاف پذیر) و HPE Common Slot (پاور سرور اسلات مشترک) هستند. سرورهای HP نیز در نسل های مختلفی موجود هستند که هر کدام می توانند از پاور سرورهای متفاوتی استفاده کنند.

پاور سرور اچ پی HPE Common Slot

این نوع پاور سرور با پشتیبانی از قابلیت Hot Plug می تواند امکان تعویض پاور سرور را بدون نیاز به خاموش کردن سرور فراهم کند. استفاده از قابلیت Hot Swap نیز موجب نصب آسان پاور سرور شده و برای این کار نیازی به ابزارهای مختلف ندارد. ارائه گزینه های ورودی/خروجی متعدد با راندمان بالا یکی از ویژگی های مهم پاور سرور HPE Common Slot به شمار می رود. این کار دست کاربران را برای انتخاب پاور سرور مناسب باز می گذارد.

این نوع پاور سرورها با اکثر سرورهای پرولیانت اچ پی سازگاری دارند و می توانند میزان اتلاف انرژی را به حداقل برسانند.

پاور سرور اچ پی HPE Flex Slot

این نوع پاور سرور همان طور که از نام آن مشخص است، یک Power server انعطاف پذیر یا Flexible Slot بوده و می تواند قابلیت تعویض منبع تغذیه در زمان روشن بودن سرور و هم چنین نصب بدون ابزار را در اختیار کاربر قرار دهد. 

عملکرد بالا و ارائه خروجی های متعدد برق امکان انتخاب Power server با اندازه مناسب را برای کاربران فراهم می کند. این نوع منابع تغذیه توان های ورودی و خروجی متفاوتی دارند و بسیار متنوع هستند.

قابلیت انعطاف پذیری در پاور سرور HPE Flex Slot می تواند میزان اتلاف انرژی را به صورت چشمگیری کاهش داده و هزینه های کلی برق را به حداقل برساند. بر اساس اعلام کمپانی HP این نوع از Power server توانسته است گواهینامه سطح پلاتنیوم با کارایی 94% و گواهینامه سطح تیتانیوم با راندمان 96% دریافت نماید.

پاور سرور

پاور ماژولار چیست؟

منابع تغذیه ماژولار یا چند بخشی دارای مقیاس پذیری بالایی بوده و امکان عیب یابی راحت تر را در مواقعی که پاور سیستم دچار مشکل شده است، فراهم می کند. این نوع پاور می تواند امکان مدیریت راحت تر و بهتر سیم ها و کابل های اضافی درون کیس را برای کاربر فراهم کند. در واقع در پاورهای ماژولار هیچ گونه کابلی به صورت غبر قابل جداسازی قرار داده نمی شود. در این نوع منبع تغذیه همه کابل ها و کانکتورها دارای قابلیت جداسازی هستند.

پاورهای ماژولار دارای قابلیت جداسازی و مدیریت کابل های متصل به آن بوده و می توانند این امکان را برای کاربر فراهم کنند تا بتواند کابل های اضافی را از درون کیس حذف کرده و داخل کیس را نظم ببخشد.

بریک اوت پاور سرور (Breakout)

برای این که بتوان Power server را به انواع کارت گرافیک، میکروکنترلر یا دستگاه های رباتیک متصل کرد، بایستی از برد بریک اوت کمک گرفت. استفاده از بریک اوت موجب می شود تا امکان اتصال پاور سرور به کارت گرافیک، رایزر کارت و دستگاه های مربوطه دیگر فراهم شود.

به عنوان مثال برای این که بتوانیم قطعاتی مانند کارت گرافیک را روشن کنیم، نیازمند ولتاژ 12  ولت هستیم. پاورها نمی توانند این ولتاژ را فراهم کنند. در چنین مواردی با استفاده از بردهای بریک اوت یا برد توزیع می توان این میزان ولتاژها را به منظور اتصال به کارت گرافیک و سایر قطعات در اختیار داشت.

این بردها می توانند قابلیت ارائه 12 خروجی 12 ولتی را برای پاورها فراهم کنند تا پاور سرور قادر به تامین انرژی مورد نیاز قطعات مختلف باشد. بردهای بریک اوت ولتاژ را دریافت کرده و می توانند آن را به چندین ولتاژ خروجی ثابت تبدیل کنند. از مزایای بریک اوت پاور سرور می توان به حذف قابل توجه سیم کشی های اضافی و کاهش چشمگیر مشکلات سخت افزاری و الکترونیکی اشارده نمود.

پاور سرور ماینینگ

پاور ماینینگ قادر به تبدیل برق ورودی شهری به ولتاژ مناسب برای دستگاه ماینر است. این تبدیل ولتاژ به منظور عملکرد درست و بدون نقص دستگاه ماینر صورت می گیرد. دستگاه های ماینر با توجه به طراحی خود در ولتاژهای مخصوصی می توانند کار کنند. در واقع ماینرها به ولتاژهای متفاوتی برای ارائه عملکرد درست نیاز دارند. به عنوان مثال دستگاه ماینر m3x و s11 را در نظر بگیرید. دستگاه m3x  با ولتاژ 12 ولت انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند و دستگاه s11 برای کارکرد صحیح به ولتاژ 9.5 ولت نیاز دارد.

پاور HP Server 750W Platinum یکی از پاورهای رایج در بازار است که روی دستگاه های ماینر مورد استفاده قرار می گیرد. امکان اتصال کابل ها در این نوع پاور سرورها از طریق بریک اوت فراهم می شود. این پاور سرور اچ پی می تواند قابلیت اتصال 5 کابل 8 پین و 5 کابل 6 پین را فراهم کرده و قابلیت پشتیبانی همزمان از 5 عدد کارت گرافیک و 5 رایزر را در اختیار کاربران قرار دهد.

پاور سرور برای ریگ

کار ماینینگ به پاورهای حرفه ای نیاز دارد تا بتواند به صورت 24 ساعته به فعالیت بپردازد. پاورهایی که در کار ماینینگ مورد استفاده قرار می گیرند، بایستی دارای پایداری ولتاژ بالایی باشند.

تعداد کارت های گرافیک و برق مصرفی آن ها مواردی است که باید در هنگام خرید پاور ماینینگ مورد توجه قرار بگیرد. اتصال پایه رایزرها نیازمند استفاده از رایزرهایی با قابلیت پشتیبانی از ورودی برق 6 پین است و اتصال برق مادربرد به یک پاور معمولی با وات پایین نیاز دارد، چرا که پاورهای سرور نمی توانند خروجی 24 پین را فراهم کنند. برای مثال برای یک ریگ 12 کارته می توان از پاور سرور 2250 وات که دارای قابلیت روشن کردن مادربرد باشد استفاده نمود. با این حساب می توانید یک برد با کیفیت خریداری کرده و از پاور سرورهای HP با قیمت مناسب تر برای سرور ماینینگ خود استفاده کنید.