تفاوت ورک استیشن و سرور
ورک استیشن ها و سرورها هر دو از دستگاه های پرکاربرد در حوزه فناوری اطلاعات می باشند. سرور ها به مجموعه عملیات در شبکه می پردازند و در مقابل آن ورک استیشن ها قادر به پردازش برنامه های سنگین و همچنین در شبکه های محلی نیز استفاده می شوند. سرور و ورک استیشن با یک دیگر دارای تفاوت ها و شباهت هایی هستند که ما در این مقاله به آن می پردازیم. پس اگر شما هم کنجکاو هستید تا شباهت ها و تفاوت های این دو دستگاه جدایی ناپذیر در فناوری اطلاعات را بدانید تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

از پرطرفدارین برندهای server و workstation در ایران سرور hp و ورک استیشن hp می باشد که اگر قصد خرید هر یک را داشته باشید این مورد می تواند در تصمیم گیری شما تاثیر گذار باشد.

سرورها و کاربرد آن

قبل از مقایسه دو مفهوم سرور و ورک استیشن ابتدا باید با هر یک از آن ها به طور جداگانه آشنا شوید. سرور همانطور که از نام آن مشخص است از سرویس دهنده می آید و در واقع محاسبه گری می باشد که وظیفه ی مدیریت منابع شبکه کسب و کار شما را بر عهده دارد. سرور ها کامپیوتر هایی با ساعت کاری شبانه روزی هستند که قادر به ارائه خدمات به یک کلاینت می باشد.

از قابلیت مهم سرور ها این می باشد که تمامی کامپیوتر های یک شبکه ی دیگر نیز می تواند با استفاده از یک سوئیچ و یا روتر، به سرور شما متصل شده و از خدمات آن استفاده نمایند. این کامپیوتر و محاسبه گر قدرتمند دارای تعداد زیادی رم و هارد های ذخیره سازی بر روی مادربرد خود هستند تا در کنار پردازنده توانایی پردازش با سرعت بالا را برای شما ارائه دهد.

سرور ها دارای انواع رکمونت و تاور هستند و معمولا در دیتاسنتر ها در رک ها قرار می گیرند. یکی از موفق ترین کمپانی های تولید کننده سرور ها، HP می باشد. این کمپانی تولید کننده انواع سرور های رکمونت و تاور می باشد.

 

ورک استیشن و کاربرد آن

ورک استیشن که مفهوم فارسی آن ” ایستگاه کاری ” می باشد، یک سیستم محاسبه گر و پردازشگر رو میزی می باشد که در مقایسه با کامپیوتر های رومیزی و شخصی (PC) دارای کارایی بسیار بالا هستند. ورک استیشن ها قادر به پردازش داده های سنگین می باشند و در کنار این قابلیت می توان گرافیکی پیشرفته را در این سیستم ها مشاهده کرد. ورک استیشن ها همچنین قادر به ذخیره داده های بسیار زیادی می باشند و همین امر موجب به وجود آمدن یک مرکز قوی شده است.

ورک استیشن ها با دارا بودن قابلیت هایی که ذکر شد، وظیفه محاسبات پیشرفته علمی و مهندسی را برعهده دارد. ورک استیشن ها در کنار پردازش های سنگین می توانند به رایانه هایی که به عنوان کلاینت به آن متصل شده اند یا اصطلاحا شبکه شده اند ، خدمات ارائه دهند.

این سیستم های قدرتمند علاوه بر اینکه در حوزه های علمی و مهندسی پرکاربرد هستند می توان در حوزه های مالی و تجاری نیز از آن ها استفاده کرد. ورک استیشن ها در طراحی های سه بعدی یا در انیمیشن سازی بسیار پر کاربرد هستند. بسیاری از معمار ها برای طراحی و دیزاین از ورک استیشن ها استفاده می نمایند، چرا که در کار های سنگین گرافیکی و رندر تصاویر بسیار قوی عمل می کنند.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد ورک اتیشن ها دارید پیشنهاد می شود مقاله ی کامل و تخصصی کیس ورک استیشن چیست را مطالعه فرمایید.

 

تفاوت در سیستم عامل ها

تا این قسمت از مقاله، شما دو مفهوم سرور و ورک استیشن آشنا شدید، از این قسمت به مقایسه ی این دو سیستم با یک دیگر می پردازیم و ابتدا با یکی از مهم بخش های میان این دو سیستم، شروع می کنیم. سیستم عامل از مهم ترین بخش های هر سرور و ورک استیشن محسوب می شود که با یکدیگر متفاوتند.

در سرور ها به دلیل نیاز بسیار زیاد به خدمات شبکه و امینت، معمولا از سیستم عامل هایی مانند: لینوکس، ویندوز سرور، یونیکس استفاده می شود. اما در ورک استیشن نیز به دلیل اهمیت رفع نیازهای کاربران از سیستم عامل هایی مانند: ویندوز و مک او اس استفاده می شود.

تفاوت ورک استیشن و سرور

به طور کلی حوزه کاربرد سرور و ورک استیشن با این که هر دو از قدرت بالایی در پردازش بهرمند می باشند، متفاوت است. ورک استیشن همواره سعی در رفع نیاز کاربر دارد در صورتی که سرور بیشتر در مدیریت پایگاه داده و خدمات ایمیلی و میزبانی وب بسیار موفق عمل میکند. همان طور که قبل تر هم گفته شد ورک استیشن ها در کارهای گرافیکی بسیار عالی عمل می کنند،

این قابلیت در تعامل این سیستم با کاربران نیز تاثیر مستقیم گذاشته است و کاربران در استفاده از ورک استیشن ها پنجره ها و منو هایی را مشاهده می نمایند، این در صورتی است که شما در استفاده از سرور همواره با خط فرمان ها سر و کار دارید. مقایسه ورک استیشن به این چند مورد ختم نمی شود و ما در این بخش لیستی از آن را برای شما قرار داده ایم.

  1. ورک استیشن ها دارای فضای ذخیره سازی متناسب و بالایی هستند اما با این حال نسبت به سرورها دارای ظرفیت هارد کمتری می باشند.
  2. سرور ها با توجه به مادربرد ویژه ای که دارند دارای فضای رم و تعداد رم بالاتری نسبت به ورک استیشن ها می باشند.
  3. سایز سرور تاور بسیار بزرگ تر از ورک استیشن ها هستند.
  4. حداکثر وزن ورک استیشن تا 15 کیلوگرم می باشد در حالی که سرور های سنگین تر از 20 کیلوگرم نیز وجود دارد.

سخن پایانی

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم ، ما سعی کردیم شما را با سرور و ورک استیشن تا حدودی آشنا کنیم و سپس این دو را با هم مقایسه کنیم . اما به عنوان آخرین نکته ای که در رابطه با این دو سیستم باید گفت این است که ، با توجه به تفاوت کارایی سرور ها و ورک استیشن ها ، حتما متناسب با نیازی که خود و یا کسب و کار خود دارید خرید نمایید. در صورتی که نیاز به کار های گرافیکی سنگین دارید ، ورک استیشن و در صورتی که نیاز به یک دیتا سنتر و شبکه دارید ، بهترین گزینه سرور خواهد بود .
شما می توانید از تجربیات خود در استفاده از ورک استیشن و سرور برای ما و دیگر کاربران در قسمت کامنت ها ، به اشتراک گذارید.