هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال یک وسیله برای ذخیره اطلاعات مهم و محرمانه به شمار می رود. در واقع همان هارد مورد استفاده در کامپیوتر و لپ تاب و سرورها بوده که فقط در ظاهر و رابط اتصال دارای تفاوت است. اگر بتوانید قاب هارد اکسترنال را باز کنید می توانید

در زیر قاب یک هارد معمولی را مشاهده نمایید. رابط اتصال هارد های داخلی به سبکی طراحی شده است که فقط به مادربرد کامیپوتر یا لپ تاب قابل اتصال باشد. اما پورت های هارد اکسترنال به شکلی طراحی شده اند که قابلیت اتصال به هر دستگاهی را داشته باشند.

کاربردهای هارد اکسترنال

  1. پشتیبان گیری { back up }: با ذخیره کردن اطلاعات مهم خود بر روی هارد اکسترنال شما می توانید در صورت از دست دادن اطلاعات در کامپیوتر یا دستگاه دیگر به راحتی به آنها دست یابید.
  2. افزایش ذخیره سازی: اگر فضای ذخیره سازی داخلی کامپیوتر یا دستگاه شما به اتمام رسیده است هارد اکسترنال می تواند امکان افزودن فضای ذخیره سازی اضافه را در اختیار شما قرار دهد.
  3. انتقال داده: هارد اکسترنال به عنوان یک وسیله حمل و انتقال داده ها کارایی دارد. افراد می توانند فایل ها، تصاویر، فیلم ها و دیگر اطلاعات را بر روی هارد اکسترنال ذخیره کنند و آن ها را بین دستگاه منتقل کنند.
  4. ذخیره سازی داده های حساس: افراد و سازمان ها قادرند از هارد اکسترنال برای ذخیره سازی داده های حساس و مهم بهره ببرند. این امکان شرایطی را فراهم آورده است تا از دسترسی های غیر مجاز به اطلاعات جلوگیری شود.
  5. اشتراک گذاری داده: هارد اکسترنال را می توان برای اشتراک گذاری فایل ها با دیگر افراد یا دستگاه ها مورد استفاده قرارداد. به علاوه هارد اکسترنال های در انواع مختلف و ظرفیت ها ارائه می شوند. افراد می توانند مطابق با نیاز خود یک مدل مناسب را انتخاب کنند.

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

از تفاوت های میان هارد اکسترنال و اینترنال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سرعت انتقال داده: هاردهای اینترنال نمونه هایی هستند که درون لپ تاب یا کامپیوتر مورد استفاده شده شما جای می گیرند. این در حالی است هارد اکسترنال قابلیت حمل و جابه جایی داشته و به قسمت بیرونی { خارجی } دستگاه شما قابل متصل است. نکته ای که در این جا باید به آن پرداخت این است برخی باور دارند یکی از انواع هارد اکسترنال و اینترنال ssd و دیگری hdd می باشد در مورد این موضوع ما در مقاله ی تفاوت ssd و hdd بصورت کامل پرداخته ایم که میتواند به شما کمک کند. در واقع اگر بخواهیم مقایسه ای بین هارد اینرتال و اکسترنال انجام دهیم باید بگوییم هر دوی این سخت افزارها در نوع Hdd جای می گیرند. به این معنی هر دوی آنها به لحاظ سخت افزاری تفاوتی ندارند. تفاوت سرعت میان این دو در نحوه اتصال با سیستم شما بر می گردد. اتصال در هارد اینترنال از طریق کابل SATA و در هارد اکسترنال از طریق USB یا Firewire صورت می گیرد. کابل های sata سرعت انتقال بالاتری از کابل های firewire و usb دارد. به علاوه سرعت انتقال داده در هاردهای اینترنال بیشتر از هاردهای اکسترنال می باشد.
  2. یکی دیگر از تفاوت های هارد اکسترنال و اینترنال مربوط به نحوه نصب آنها می شود. نحوه نصب هارد های اکسترنال در مقایسه با هاردهای اینترنال ساده تر انجام می گیرد. برای نصب هاردهای اکسترنال می توان سخت افزار مورد بحث را از طریق کابل به در گاه usb متصل کرد. پس از اتصال این سخت افزار آماده بهره برداری و استفاده می باشد. هارد اینترنال نحوه نصب سخت تری نسبت به نمونه اکسترنال دارد. برای نصب ابتدا باید سخت افزار را در جایگاه خود در درون کیس یا قاب لپ تاب قرار داد و جای آن را فیکس کرد. سپس از طریق کابل های sata هارد خود را به مادربرد متصل کرد. از دیگر موارد تفاوت میان این دو محل قرار گیری و ظرفیت و امنیت هستند.

انواع هارد اکسترنال

پیش از خرید هارد اکسترنال لازم است که بدانید که باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. مهم ترین موضوع این است که می توان از برندهای معروف و معتبری مانند samaung- Toshiba- Seagate- westwrn didital – sandisk می توان استفاده کرد.

این برندها ارائه دهنده محصولات قابل اعتماد با پشتیبانی خوب به شمار می روند. دو نوع هارد اکسترنال، هارد دیسک درایو دیسک سخت و ssd { درایو حالت جامد} موجود است. ssd در مقابل ضربه فیزیکی با دوام تر و سریع تر و کمتر در معرض ضربه فیزیکی هستند.

اگر سرعت در اولویت باشد باید به سراغ ssd رفت. اگر برای ذخیره سازی نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری است، HDD ها می توانند گزینه بهتری محسوب شود.


محصول پیشنهادی: خرید هارد hp


دلایلی که باعث می شود هارد اکسترنال بخریم

هاردهای اکسترنال که در انواع مدل های مختلف با ویژگی های متنوع مانند قابلیت ضد آب، پشتیبانی از اثر انگشت و ضد ضربه بودن ارائه می گردند. افراد می توانند با توجه به نیازهای خود آنها را خریداری کنند. در هنگام خرید هارد اکسترنال هم مانند محصولات دیگر باید به یک سری آیتم ها توجه کرد.

از جمله مواردی که در مورد خرید هارد اکسترنال بهتر است بدانید مواردی مانند ظرفیت؛ سرعت ذخیره سازی و انتقال؛ قیمت و امنیت توجه کرد تا بتوان محصول مورد نظر را خریداری کرد.

ظرفیت ذخیره سازی مناسب: اولین فاکتور در هنگام خرید هارد اکسترنال توجه به ظرفیت متناسب با نیاز کار بر و نوع کسب کار و یا استفاده از آن است. هارد اکسترنال 500 گیگابایت حداقل ظرفیت ذخیره سازی را دارد که در مقایسه با سایر حافظه های قابل حمل از ظرفیت بالاتری برخوردار می باشد.

در هنگام خرید هارد اکسترنال بهتر است که آینده را در نظر گرفت و هاردی را خریداری کرد که پاسخ دهنده ی نیازهای شما بوده و فضای ذخیره سازی قابل توجهی داشته باشد.

سرعت انتقال اطلاعات: به دلیل استفاده از پلاتر و هد و نیز بهره گیری از رابط usb، هاردهای اکسترنال دارای سرعت انتقال و دریافت بالایی است که این امکان را ایجاد کرده که به راحتی و در زمان کوتاهی داده ها را ذخیره و به سیستم دیگر انتقال داد.

از آنجایی که هارد ها برای ذخیره سازی و انتقال فایل ها کارایی دارند باید سرعت آن ها به شکلی بوده که پاسخ دهنده نیاز ها شود و امکان انتقال فایل ها در کمترین زمان ممکن سازد. به طور معمول هاردهای اکسترنال از سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه بهره مند می باشند،

اما دریوارهای جدید می توانند امکان انتقال داده را با سرعت 10 گیگابایت برثانیه برای کاربر فراهم کنند. یکی از بهترین مزیت های هارد های اکسترنال که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد قابلیت حمل آسان است. اگر قصد دارید هارد ذخیره سازی اطلاعات و نگهداری از آن را در خانه باشد لزومی ندارد که به حمل پذیری آن توجه کنید.

اما اگر نیازمند هستید که هارد را دائما با خود جابه جا کنید بهتر است از هارد وزن سبک با مقاومت بالا در برابر ضربه و آب استفاده نمایید.

کابل و پورت های هارد اکسترنال

کابل ها و پورت های مورد استفاده برای هارد اکسترنال به نوع و مدل هارد اکسترنال و رابط اتصال آن به کامپیوتر یا دستگاه مرتبط هستند. دو نوع اصلی رابط برای اتصال هارد اکسترنال به دستگاه مورد نیاز است.

  1. { universal serial bus } USB: یک رابط استاندارد برای اتصال دستگاه های جانبی به کامپیوتر و دستگاه های مختلف به شمار می رود. انواع مختلفی از پورت ها و کابل های usb موجود می باشد. از جمله این موارد usb 3.1 gen1, usb2.0, usb3.1 gen2 این پورت ها و کابل ها از طرازهای مختلف سرعت قابلیت پشتیبانی دارند، با usb 3.1 gen2 که جز سریع ترین ها محسوب می شود.
  2. thunderbolt: یک رابط سریع و پر قدرت برای اتصال دستگاه های اکسترنال به کامپیوتر به شمار می رود. این پورت از انواع مختلف thunderbolt قابلیت پشتیبانی دارد. از جملهthunderbolt2 ،thunderbolt1، thunderbolt3 و thunderbolt 3 به عنوان سریع ترین پورت ها برای انتقال داده می باشند.

نوع کابل و پورت مورد نیاز برای هارد اکسترنال به نوع هارد و دستگاهی متصل به آن وابسته است. اگر هارد اکسترنال شما از نوع پورت usb3.0 است؛ شما نیازمند به یک کابل usb3.0 هستید وآن را به پورت usb3.0 دستگاه وصل نمایید. به علاوه برخی از هاردها از پورت های متعددی برخوردارند که می توانند از چندین نوع کابل مختلف پشتیبانی نمایند.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی هارد اکسترنال پرداختیم به علاوه به مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنیم را مورد بحث قرار دادیم. تمامی موارد بالا از جمله ظرفیت ؛ اندازه، سرعت انتقال اطلاعات ….. حافظه هایی که دارای ویژگی ها و قابلیت های گوناگونی هستند که برای پاسخگویی نیازهای مختلف کاربران از گزینه های مناسب به حساب می آیند.