سوئیچ سیسکو چیست:
این قطعه سخت افزاری به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات اکتیو شبکه به شمار می رود که کاربرد اصلی آن در حقیقت ایجاد تراکم و تمرکز در محیط شبکه بوده و استفاده از این قطعه سخت افزاری در نهایت موجب می گردد تا که ارتباطات موجود در شبکه نیز بهبود یافته و از کیفیت بالا تری برخوردار گردند.

این افزایش کیفیت ارتباط در شبکه بر اثر آن است که وجود سوئیچ های سیسکو موجب می گردد که موضوع وجود روترهای پهنای باند کمرنگ شده و در واقع همین سوئیچ های با کیفیت هستند که جای آن را می گیرند و از هر لحاظ برتری دارند.

cisco چیست

سیسکو به عنوان یکی از به نام ترین و معتبر ترین شرکت ها در زمینه طراحی و تولید تجیزات شبکه به شمار می رود که با ساخت روتر های مهندسی شده و مجهز و پیشرفته امروزی، نه تنها پاسخ گوی نیاز های خانگی کاربران خود است و بلکه کالا های خود را در راستای خدمت به جهان، تولید می کند.

به طور مثال، به عنوان یکی از بهترین محصولات شرکت سیسکو می توان به روتر خدمات یکپارچه یا اصطلاحا ISR اشاره کرد که از جمله شاخصه های قابل ذکر این محصول ساپورت صوت و تصویر در کنار کنترل و مدیریت به صورت مجازی سازی و از راه دور است و در کنار همه این ویژگی ها امنیت بالا و توسعه پذیری آن موجب می شود تا که پایه شرکت ها و شبکه های اطلاعاتی آن ها قوی تر شده و دچار رشد شوند.

کاربرد سوئیچ سیسکو چیست

می توان ادعا کرد که این قطعه نقش حیاتی را در شبکه ایفا می کند و به همین دلیل کاربرد های فراوانی در حوزه مدیریت شبکه شامل می شود و علاوه بر آن می توان ذکر کرد که این سوئیچ شبکه سیسکو را به آسانی می توان به اکثر وسایل جانبی و سایر دستگاه های دیگر وصل کرد و علاوه بر آن که شبکه ما را بی سیم می سازند، موجب افزایش کیفیت آن نیز خواهند شد و در نهایت قادر خواهند بود تا که روی ارتباطات بیشتری فعالیت داشته باشند.

در نتیجه تمام آن چه بیان شد باید گفت کاربرد اصلی و مهم سوئیچ های سیسکو آن است که به ما کمک می کند تا شبکه خود را به صورت بی سیم را اندازی کنیم و این کار را از طریق متصل کردن دستگاه های مختلف به یک دیگر انجام می دهد و در نهایت یک شبکه بزرگ و بی سیم به ما ارائه می دهد.

انواع سوئیچ های سیسکو

آگاهی از انواع این قطعه سخت افزاری موجب می گردد تا که در نهایت قادر باشیم تا تمامی نیاز های شبکه خود را بیابیم و با توجه به نوع فعالیت خود به ارتقا شبکه خود بپردازیم و همواره آن را به روز نگه داریم؛ هم چنین بررسی انواع این محصول موجب می گردد تا تمامی مزایا و معایب آن برای ما روشن شود و در نهایت آگاهانه ترین انتخاب را داشته باشیم.

حال اگر بخواهیم به انواع سوئیچ های سیسکو بپردازیم باید دو دسته متفاوت آن را بررسی کنیم که اولین دسته سوئیچ های سیسکو های مدولار سیسکو ها هستند که این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهند تا که برای منعطف ساختن شبکه برخی از ماژول های توسعه با به آن بیفزاید و از جمله قابلیت هایی که این نوع شامل می شود می توان به اتصال بی سیم و دیواره آتش و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

این دسته علاوه بر آن چه پیش تر بیان کردیم به ما کمک می کند تا که رابط های اضافه تری به جهت منبع تغذیه و حتی فن هایی به جهت خنک کاری سیستم به شبکه مورد نظرمان اضافه کنیم و البته تمامی این موارد که

با استفاده از این نوع سوئیچ های سیسکو امکان پذیر است کمی برای ما هزینه بر خواهد بود که البته از آن جایی که در نهایت به انعطاف پذیری شبکه ما می انجامد می توان گفت گزینه با ارزشی به حساب می اید.

نوع دیگری از سوئیچ های سیسکو که به آن خواهیم پرداخت با پیکر بندی ثابت بوده که کاربرد آن ها به ویژه امروزه در انواع شبکه ها سراسری بوده و از جمله ویژگی های آن ها این است که از آن جایی که فقط تعداد ثابت و مشخصی از پورت ها را پشتیبانی می کنند،

قابل ارتقا نبوده و در مقایسه با نوع دیگر آن شامل هزینه کمتری بوده و خودشان نیز به دسته های متفاوتی تقسیم بندی می شوند که می توان به نوع هوشمند و مدیریت شده و در نهایت مدیریت نشده اشاره کرد.

به این صورت که از انواع مدیریت نشده آن بیشتر جهت اتصال اولیه و به هنگام راه اندازی اولیه یک شبکه استفاده می شود و در نتیجه همین موضوع نیازی به پیکر بندی خاص نبوده و میزان حداکثر کارایی آن به هنگام اتصال اولیه است و از جمله ویژگی های برتر این نوع قابلیت اتصال و نیز بازی در آن است؛ بیشتر استفاده از این نوع در مصارف خانگی و به هنگام نیاز به پورت بوده و در کل یک سوئیچ ثابت است که نه به تغییر و نه به مدیریت احتیاج دارد.

نوع هوشمند آن به دلیل داشتن قابلیت هایی چون امنیت و تقسیم بندی و نیز مدیریت و کیفیت بالای خدمات از سوئیچ های سیسکو مدیریت نشده رده بالاتر محسوب می شود و به دنبال همین موضوع به عنوان گزینه ای برای جایگزینی نوع مدولار به شمار می آیند

و تنها نقطعه ضعف آن ها در مقایسه با نوع مدولار آن است که به همان میزان منعطف و مقیاس پذیر نیستند؛ به عنوان نکته آخر باید اشاره کرد که از آن جایی که در لبه شبکه قرار می گیرند گزینه ای مناسب برای آن دسته از شبکه ها با زیر ساخت ساده هستند.

در نهایت به سوئیچ های سیسکو مدیریت شده می پردازیم که بسیار کاربردی تر و پیشرفته تر از سایر انواع دیگر بوده و شامل همه ویژگی ها می شوند و تمامی شاخصه های امنیتی و نیز مدیریتی آن ها به نوع دقیقی طراحی و مهندسی شده و به کمک آن در نهایت شبکه ما مقیاس پذیر می شود

و محل قرار گیری آن بر خلاف نوع هوشمند در هسته شبکه بوده و به هنگا استفاده در شبکه های بزرگ به عنوان سوئیچ مجتمع می توان از آن استفاده کرد و از آن جایی که بیشتر در سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند.

سیستم عامل های سوئیچ سیسکو

باید اشاره کرد که از آن جایی که سیستم عامل سیسکو اختصاصی است در نتیجه همین موضوع تنها بر روی سیستم های روتر و نیز سوئیچ های سیسکو کار می کند و وظیفه اصلی آن ایجاد و برقراری ارتباط میان گره های موجود در شبکه بوده و به همین واسطه به کاربر کمک می کند تا که علاوه بر داشتن امنیت، قادر به افزایش عملکرد و کیفیت شبکه مورد نظر خود باشد.

در کنار این وظایف برخی از شاخصه هایی که شامل می شود عبارت هستند از رمز گذاری و موضوع احراز هویت و نیز مسیر یابی هوشمند و پراکسی در کنار سایر قابلیت های فایروال و …

در کل سیستم عامل های فعال در سوئیچ های سیسکو به سه دسته حائز اهمیت تقسیم بندی می گردند که به طور مثال دسته اول IOS XE بوده که به کار گیری آن بیشتر بر روی سیستم های لینوکس است، نوع دیگر IOS XR بوده که مبتنی بر یونیکس است و به عنوان نسخه به روز و جدیدی از IOS بوده و امروزه به نام trains شناخته می شود

و در نهایت باید به NX – OS بپردازیم که بیشتر به جهت استفاده برای سوئیچ های اترنت و به ویژه سری Nexus و در سوئیچ های شبکه فضای ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای سوئیچ های سیسکو

می دانیم که استفاده از سوئیچ های سیسکو موجب می گردد تا تمامی کاربران یک شبکه دسترسی های یکسانی به تمامی داده و اطلاعات موجود بر روی سیستم داشته باشند و در نهایت بهره وری تمامی کاربران افزایش پیدا خواهد کرد و انواع خدمات چون صدای IP و در کل شبکه های بی سیم و ویدیو کنفرانس را فعال می کند.

از جمله مزایای چشم گیر آن، آسان سازی دسترسی به اطلاعات موجود است که موجب می شود تا که مدیریت اطلاعات نیز تسریع ببخشد و همه رخداد های کسب و کار را به کمک همین موضوع می توان بررسی کرد و بر همین اساس به مدیران شبکه و به ویژه در آن دسته از تجارت هایی که احتیاج به تصمیم های ضروری دارند کمک می کند تا که تصمیم گیری موثری داشته باشند.

هم چنین باید به این مسئله که خدمات ارائه شده به مشتری نیز افزایش پیدا می کند هم اشاره شود و در کنار آن نیز سایر هزینه های عملیاتی که ممکن است پیش آید هم کاهش پیدا می کند و حتی با سرعت بیشتری به اینترنت دسترسی خواهیم داشت و همین موضوع موجب می گردد تا که

میزان سود سازمان ما افزایش یابد و سایر تجهیزاتی چون چاپگر و سرور و یا سایر تجهیزات اداری دیگر به اشتراک گذاشته شود و در نهایت به رشد کسب و کار ما بی انجامد.

علاوه بر این موارد موجب بهبود امنیت شبکه و در کنار آن این قابلیت را در اختیار ما قرار می دهد تا که به راحتی و از راه دور با سیستم اتصال برقرار سازیم.

تفاوت سوئیچ های سیسکو با یکدیگر

همانند سایر محصولات دیگر، سوئیچ سیسکو نیز بسته به جایی که در آن به کار برده می شود، خدمات منحصر به فرد خود را ارائه می دهد؛ به این صورت که اگر در سازمان های کوچک و کسب و کار های نو پا یا که در شرکت های اداری به کار گرفته شود قادر خواهد بود که در کنار مقرون به صرفه بودن و هزینه های پایین، بهترین راه حل های کاربردی در شبکه را ارائه دهد و از قابلیت اطمینان بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

این در حالی است که با وجود هزینه های کم قادر خواهد بود تا که به کاربران این امکان را بدهد تا به آسانی به اینترنت دسترسی داشته باشند و نیز داده های خود را در محیطی امن به اشتراک بگذارند

و نیز طراحی این نوع سوئیچ ها توسط شرکت سیسکو به گونه ای انجام شده تا که به آسانی نصب گردند، به صورتی که یک پیکربندی از پیش آماده شده دارد به گونه ای که اکثر آپشن های بی سیم و سوییچ اترنت را شامل می شود و داشتن فایروال در آن موجب امنیت و محافظت بیشتر در آن می گردد.

به صورت کلی می توان گفت همین آسان بودن نصب و راحتی راه اندازی این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا که به آسانی قادر باشیم تا که عیب های موجود را تشخیص دهیم و همه امور را مدیریت کرده و به کمک همین آپشن می توانیم تمام هزینه های جانبی را کاهش دهیم.

اما در کنار انواع مختلفی که از این محصول به کاربران ممکن است ارائه گردد تفاوت هایی نیز چشم گیر خواهد بود که از میان آن ها می توان به نکته انباشته کردن و نیز متمرکز کردن دستگاه ها

و نیز سرعتی که برای انتقال دادن داده و اطلاعات از ساختمان داده پشته به کل سیستم صرف می گردد و در کل در عملکرد جامع USB CONSOL شامل تفاوت هایی با هم می شوند که با توجه به نیاز کلی خود باید متناسب ترین نوع آن را انتخاب کنیم.

حافظه های سوئیچ سیسکو

دانستن انواع مختلف حافظه های موجود برای سوئیچ های سیسکو حائز اهمیت است چرا که در زمانی که کاربر قصد تعویض، تعمیر و یا ارتقا دادن و یا ذخیره سازی روتر یا سوئیچ های سیسکو خود را داشته باشد باید ساختار حافظه را بررسی کند چون این یکی از مهم ترین بخش های هر سوئیچی به شمار می رود.

حال اگر بخواهیم به مهم ترین انواع حافظه های سوئیچ های سیسکو بپردازیم باید به رم اشاره کنیم که وظیفه کلی آن ذخیره سازی تنظیمات زمان حال سیستم بوده و نکته مهم آن است که در صورت خاموش شدن سوئیج تمامی آن اطلاعات از بین خواهند رفت.

نوع دیگر NVRAM است که به عنوان حافظه وظیفه ذخیره ساختن تنظیمات IOS را بر عهده دارد و حافظه ای بسیار کوچک به شمار می رود که تفاوت آن این است که تا زمانی که خاموش می شود و تا زمانی که تنظیمات از بین خواهند رفت، قادر خواهیم بود تا که تنظیمات را مشاهده کنیم.

نوع دیگری که به آن می پردازیم FLASH است که اگر کامند show flash را به آن بدهیم قادر خواهیم بود فایل ios که در آن ذخیره شده را ببینیم. در نهایت rom حافظه ای است که به کمک آن می توانیم فلش را بوت کنیم و این کار را از طریق لودری که در آن تعبیه شده است انجام می دهد و در نهایت با آن سیستم بالا می آید.

به صورت کلی باید گفت که هر سری و مدل از این محصول در زمینه به خصوص خود مورد استفاده قرار می گیرد و برای تهیه این سوئیچ های سیسکو نیز باید به این نکته توجه کرد؛ اینکه کسب و کاری که در آن استفاده می شود نوپا باشد و یا شبکه بزرگ باشد، بر روی خرید ما نیز تاثیر دارد؛

از نکات مورد توجه به هنگام خرید سوئیچ های سیسکو، پهنای باند آن است که باید متناسب با تعداد کاربران فعال در شبکه باشد و از آن جایی که هر مدل و سری این محصول از انواع و تعداد پورت به خصوصی برخوردار است، باید محصول خود را به گونه ای انتخاب کنیم که در زمانی که بخواهیم شبکه خود را گسترش دهیم، از نظر تعداد پورت دچار مشکل و محدودیت نشویم.

همان طور که ملاحظه کردید این شرکت معتبر در زمینه ساخت تجهیزات شبکه، محصولات و سوئیچ های سیسکو را در انواع و مدل و سری های متفاوتی به بازار مصرفی ارائه کرده که بسته به نیاز و جایی که آن را به کار گیریم می توان مدل مورد نظر را بر اساس نیاز انتخاب کرد؛

سایت تجهیز شبکه فیدار با داشتن سال ها تجربه در عرضه خدمات و فروش محصولات اورجینال، این امکان را در اختیار کاربران محترم قرار می دهد تا که با متخصصان فنی ارتباط برقرار ساخته و از مشاوران ما کمک خواسته تا بهترین محصول متناسب با نیاز خود را تهیه فرمایید.