روتر چیست و چه وظایفی دارد:
در واقع می توان ادعا کرد که روتر ها به عنوان جزئی حائز اهمیت از تکنولوژی روز دنیا به شمار می روند که حتی هر کدام از ما نوعی از آن را در منزل خود و به جهت استفاده های خانگی داریم و وظیفه اصلی این مسیر یاب ها این است که زیر ساخت شبکه ها را ساخته و حتی به مرور آن را توسعه بخشند.
ایجاد شبکه پهناور اینترنت و هم چنین مدیریت ارتباط میان دو شبکه محلی توسط همین روتر ها انجام پذیر بوده و اگر بخواهیم به نگاه دقیقی از کارایی آن برسیم باید به نحوه انجام وظیفه آن توجه کنیم.
درواقع روتر وظیفه خود را به این صورت عملی می کند که در صورت وجود داده و اطلاعاتی که نیاز به انتقال دارند، این داده هایی که در دستگاه های موجود در شبکه هستند را از طریق مسیری به مقصد مناسب هر بسته رسانده و پس از انتقال آن ها دستگاه را به اینترنت متصل می سازد و در نهایت این موضوع داده ها می توانند به اینترنت انتقال پیدا کنند و یا حتی بین چندین دستگاه موجود در شبکه مورد انتقال قرار گیرند.
اگر برایتان سوال پیش آمده که این ارسال و دریافت داده ها به چه صورت انجام می پذیرد، باید اشاره کرد که روش روتر به این صورت است که به هر دستگاه موجود در شبکه یک آدرس و یا اصطلاحا آی پی منحصر به فردی را اختصاص می دهد که موجب می شود تا چه هنگام دریافت و چه به هنگام ارسال داده، آدرس مبدا و مقصد نهایی داده را بداند.
همین اختصاص آدرس مشخص شده این امکان را در اختیار روتر قرار می دهد تا که اطمینان حاصل کند که آیا بسته های ارسالی داده ها چه به هنگام ارسال و چه در زمان دریافت به مقصد مشخص شده و صحیح خود رفته و در شبکه رها و گم نمی شوند و به همین صورت روتر وظیفه خود را به درست ترین حالت ممکن انجام می دهد.
درباره سوئیچ شبکه و وظایف آن:
اگر به زبان ساده تری به این سخت افزار بپردازیم باید بیان کرد که وظیفه برقراری ارتباط میان چندین دستگاه کامپیوتری در یک شبکه توسط این سوئیچ شبکه انجام می پذیرد و به همین دلیل است که به عنوان جزئی حیاتی از شبکه و به عنوان برقرار کننده ارتباط مطمئن میان سیستم ها به شمار می رود.
این وظیفه انتقال داده ها، آن هم در مطمئن ترین حالت ممکن در لایه پیوند در مدل OSI شبکه انجام می پذیرد و همانطور که پیش تر اشاره کردیم، بسته داده ها در شبکه از دستگاه دریافت می شود و در سمتی دیگر به دستگاه مقصد ارسال می گردد.
این دریافت بسته داده ها از مبدا و سپس رساندن آن ها به نقطه مقصد با استفاده از بررسی آدرس MAC انجام می پذیرد و در نهایت همین موضوع بسته دیتا به پورت مناسب ارسال می گردد و به موجب استفاده از سوئیچ شبکه امینت کلی تامین می گردد و تمامی سیستم ها از شبکه های نو پا و کوچک گرفته تا شبکه های بزرگ را پشتیبانی می کند و در دیتا سنتر ها هم به کار گرفته می شود.
یکی دیگر از کاربرد های متدوال این سخت افزار در رابطه با پروتکل Voice over internet protocol یا اختصارا VOIP است که از طریق اینترنت قادر خواهیم بود تا که ارتباط صوتی برقرار سازیم و تماس ها را به صورت پایدار متصل می سازد.
در نهایت می توان به عنوان مزایای استفاده از سوئیچ های شبکه به مواردی چون افزایش و بهبود کارایی و عملکرد کلی شبکه، ایجاد امنیت آن هم به صورت پیشرفته، برگرفتن قابلیت مقیاس پذیری در کنار مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.
تفاوت روتر و سوئیچ:
اگر بخواهیم به صورت کلی به این دو محصول بپردازیم لازم است تا که دید جامعی درباره مزایای استفاده از هر کدام از آن ها داشته باشیم؛ به طور مثال استفاده از روتر ها در شبکه این امکان را در اختیار ما قرار می دهند تا که به جهت ایجاد و راه اندازی و حتی توسعه شبکه در میزان هزینه ها کاهش چشم گیری داشته باشیم، هم چنین باید گفت که به اشتراک گذاشتن سایر سخت افزار های مبتنی در شبکه به هنگام استفاده از روتر برای ما بهتر انجام می پذیرد.
در کنار تمامی این موارد که بیان کردیم باید گفت که ترافیک شبکه با روتر مدیریت می آبد و از جمله ویژگی های منحصر به فرد روتر ها این است که نه تنها از FIREWALL یا اصطلاحا دیوار آتشین پشتیبانی می کنند و بلکه قابلیت ساپورت VPN / WAN / NAT / DHCP را دارا هستند.
این در حالی است که در کفه دیگر ترازو، مزیت های استفاده از سوئیچ ها به گونه ای بوده که نه تنها در ایجاد هزینه های احتمالی صرفه جویی می شود و بلکه در کابل کشی هم صرفه جویی شده و حتی با کمک این سخت افزار اکتیو می توان ترافیک اضافه موجود بر روی شبکه را در نهایت حذف کرد و نیز سخت افزار هایی همانند پرینتر را به اشتراک گذاشت.
به صورت کلی استفاده از روتر ها و نیز سوئیچ های شبکه به جهت سهولت بخشیدن به نحوه تبادل داده و اطلاعات در سیستم های موجود داخل شبکه انجام می پذیرد و به همین دلیل است که شاهد استفاده گسترده آن ها به ویژه در سایر اداره ها و شرکت ها و انواع مختلف سازمان ها هستیم.
در کل یکی از تفاوت های عمده این دو محصول در لایه کاربرد آن ها درشبکه و مدل OSI است که در واقع روتر به دلیل داشتن ویژگی مسیر یابی در لایه سوم فعالیت داشته و این در حالی است که اکثر فعالیت سوئیچ ها در شبکه در لایه دوم است و در نتیجه همین موضوع باید گفت که سطح دسترسی آن ها به کل با هم تفاوت دارد و همانطور که پیش تر بیان کردم وقتی روتر از آدرس آی پی برای مسیر یابی استفاده می کند، این آدرس مک است که به شناسایی مقصد به هنگام استفاده از سوئیچ ها کمک می کند.
از آن جایی که اطلاعات ارسالی توسط سوئیچ به جای آن که به همه دستگاه های موجود در شبکه ارسال شوند، فقط به مقصد خود می روند، ترافیک موجود شبکه به مرور کاهش چشم گیری می آبد و علاوه بر این مورد امکان مدیریت نیز دارد و حتی ارتباط میان اجزایی چون پرینتر و تلفن و دوربین مدار بسته و سایر دیگر دستگاه ها را نیز بر قرار می سازد؛ البته نکته حائز اهمیت آن است که اگر شبکه مورد نظر متوسط و یا بزرگ باشد، به جهت نهایت بهره وری از عملکرد شبکه اغلب چند سوئیچ به یک روتر وصل می شوند و هم گام با یک دیگر به فعالیت ادامه می دهند.

پارامتر روتر سوئیچ
لایه در لایه شبکه فعالیت دارد. در لایه پیوند فعالیت دارد.
هدف متصل کردن شبکه ها به یک دیگر از مهم ترین وظایف آن شمرده می شود. چندین دستگاه موجود در یک شبکه واحد را به هم وصل می کند.
انواع به صورت دو نوع سازگار و ناسازگار وجود دارد. به صورت سه نوع سوئیچینگ مداری و بسته ای و پیامی وجود دارد.
کاربرد کاربرد آن در شبکه های LAN / MAN است. فقط در شبکه LAN کارایی دارد.
نوع دیتا داده ها به صورت بسته ارسال می شوند. داده ها به صورت بسته و فریم ارسال می شوند.
مود انتقال دو طرفه بوده و اصطلاحا به آن full dumplex گویند. همانند روتر دو طرفه بوده و اصطلاحا به آن full dumplex گویند.
تصادم احتمال تصادم در داخل روتر ها کم است. در یک سوئیچ از نوع full dumplex تصادم وجود ندارد. 
برخورداری از قابلیت NAT با NAT سازگار است. با NAT سازگار نیست.

در کل دریافتیم که روتر چندین شبکه را به صورت همزمان به هم وصل می کند، در حالی که سوئیچ همه دستگاه های داخل یک شبکه واحد را به هم وصل می کند، روتر از آدرس آی پی برای ارسال داده بسته ها و سوئیچ از آدرس مک برای رساندن داده به مقصد استفاده می کند و نیز این دو از پهنای باند و هم چنین کارکرد و قابلیت های متفاوتی برخوردار هستند؛ شما کاربران محترم نیز در صورت داشتن هر گونه ابهام درباره این دو تجهیزات شبکه می توانید از مشاوران فیدار کمک بخواهید.