تفاوت ssd و nvme
وسایل ذخیره سازی در کامپیوتر از موارد مهم به شمار می رود، این رسانه های ذخیره سازی در سخت افزار یکپارچه شده اند. بدون ذخیره سازی عملکرد عادی یک کامپیوتر غیر ممکن است. درایو های حالت جامد ssd جز اصلی هر رایانه ای شخصی مدرن هستند.

یک درایو sata ssd سنتی یا یک درایو مدرن NVMe است. داشتن تفاوت بین این دو نوع ssd از موارد حیاتی می باشد. آنها بر هزینه، اندازه، عملکرد سیستم موثر واقع می شوند. دریوار های حالت جامد دستگاه ذخیره سازی غیر فراری است که از حافظه فلش برای ذخیره داده های پایدار بهره می برد.

اختراع آن ها به قبل از درایوهای مدرن Nvme بر می گردد. nvme یک رابط نرم افزاری بوده، که برای دسترسی به داده های ذخیره شده در رایانه کاربرد دارد. ssd بخشی از سخت افزار به شمار می رود. این در حالی است nvme را می توان در رایانه نصب کرد.

تفاوت ssd و nvme از نظر کارایی

هنگام مقایسه یک ssd استاندارد با پروتکل sata و یک ssd از nvme بهره می برد، تفاوت زیادی از نظر عملکرد است. ssd های sata مدرن به حداکثر سرعت انتقال داده تا 550 مگابایت بر ثانیه دست پیدا می کنند. همه ssd قادر نبوده به این سرعت دست یابند. اما درایو های کمی در بازارموجود است که سرعت را ارائه می کند.

به عنوان مثال ssd 2.5 اینچی Samsung 860 Evo sata از سرعت خواندن متوالی 550 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی 520 مگابایت در ثانیه بهره می برد. با این حال ssd های m.2 مبتنی بر nvme قادر هستند، بسیار سریع تر خواهند شد. نسل های مختلف درایو ها که معمولا با نسلی از pcl express مشابه است و از سرعت های متفاوتی برخوردارمی باشد.

تفاوت اس اس دی و nvme از نظر ظاهری

اولین موردی که در تفاوت های بین درایوهای ssd sata و nvme وجود دارد به رابط و اندازه آنها برمی گردد. اولین نسخه از ssd ها با رابط sata راه اندازی گردید. این ساختار شامل یک کانکتور کوچک ال شکل برای انتقال داده و یک کانکتور بزرگ تر مشابه برای تحویل برق بود.

Ssd های مدرنی که به رابط pcle مربوط است یک کانکتور ساده دارد که به آن اجازه ورود به مادربرد راحت بدون نیاز به کابل را می دهد. در حالی که نسخه های اولیه ssd های pcle به عنوان کارت های الحاقی مانند یک کات گرافیک کوچک عرضه می شدند.

ورود فرم فاکتور m.2 توانست به طور کامل بازی را تغییر دهد. درایوهای m.2 امروزه توسط sata و pcle ssd با حداقل یک یا دو اسلات اختصاصی موجود در اکثر مادربردها کاربرد دارند. اگر کارت گرافیک سیستم شما قدیمی باشد نمی توانید انتظار دریافت عملکرد خوب از ssd داشته باشید.

درایوهای m.2 ابعاد کوچکتری از ssd های 2.5 اینچی دارند. از نمایه صاف بهره برده و به ساد گی در بالای مادر برد قرار خواهند گرفت.

فرق ssd و nvme از نظر عملکرد

فناوری Nvme می تواند از گذرگاه pcle به جای گذرگاه sata برای گسترش پتانسیل پهنای باند دستگاه ذخیره سازی بهره ببرد. امری که موجب بروز تفاوت به لحاظ عملکردی خواهد شد. nvme قابلیت انتقال داده ها را تا 64 هزار مگابایت بر ثانیه دارد.

این در حالی می باشد که sata دارای سرعت معادل 600 مگابایت بر ثانیه است. فناوری Nvme از طریق افزایش کارایی، عملکرد و قابلیت همکاری در طیف گسترده ای از سیستم ها پتانسیل عظیمی را برای دستگاه های ذخیره سازی فراهم می آورد.

این فناوری به استاندارد جدید صنعت تبدیل شده است. ssd ها قابلیت اجرای یک دستوررا دارند و نتایج یک جستجو را ارائه می کنند. در خصوص Nvme نتایج چندین جست و جو و دستور ارائه می شود. امری که موجب کاهش در میزان تاخیر و حداقل تاخیر در زمان نمایش نتایج می گردد.

از مهم ترین شاخص ها در بحث تفاوت هارد ssd با nvme این بوده که ssd داده ها را با بهره مندی از مدارهای مجتمع ذخیره سازی خواهند کرد. در حالی Nvme یک رابط می باشد که برای دسترسی به داده های ذخیره شده با سرعت بالا کارایی دارد. nvme بسیار پیشرفته تر از هارد ssd محسوب شده و سریع تر و بهتر از دومی رمز گذاری را انجام می دهد.

تفاوت از نظر سازگاری

از نظر سازگاری دستگاه های ssd با هر دستگاهی سازگار هستند. از این رو می توان آنها را به عنوان یک گزینه عمومی برای اکثر کاربران بر شمرد. در مقابل تفاوت هارد ssd با Nvme سبب شده است که nvme تنها با پورت های m.2 سازگاری داشته و برای پورت های sata غیر قابل استفاده باشد.

سرعت شاخص مهم دیگری به شمار می رود که سبب ایجاد تفاوت بین هارد دیسک های ssd با Nvme شده است. سرعت در nvme بسیار بالاتر از ssd می باشد. از این روانتقال داده ها در آنها تا 25 برابر سریع تر از ssd ها روی لپ تاپ و حافظه صورت می گیرد.

تفاوت ها از نظر قیمت

از موضوعات مهمی که در گام های بعد به آن پرداخت شود قیمت ssd است. در این بخش باید گفت از «جایی که ssd های مبتنی بر Nvme کوچک و سریع تر به حساب می آیند، به همین دلیل دارای قیمت بسیار بالا تری در مقایسه با ssd های 2.5 اینچی با رابط sata هستند.

موضوعی که نباید در خصوص تمامی دریواهای ssd sata و nvme به صورت یکسان به آن نگاه کرد. در برخی موارد دیده شده است که درایو های nvme کمی ارزان تر نیز می باشند. قیمت های ssd های مختلف بهتر می توان با بررسی درایوهای متفاوت و مشخصات انجام داد.

مزایا و معایب ssd nvme

از مزیت های مهم هارد nvme تاثیر فوق العاده بهبود سرعت ورودی و خروجی و کاهش زمان تاخیر را باید بر شمرد. زمان تاخیر شاخصی نامیده می شود که نشان دهنده طول مدت زمان واکنش یک هارد به یک دستور است. کاهش این زمان می تواند تاثیر مستقیمی بر روی بالا رفتن سرعت هارد و سیستم داشته باشد.

از مهم ترین مزیت های حافظه های nvme بالا بودن سرعت آنها می باشد که منشا آن به فناوری ساخت آن باز می گردد. فناوری به کار رفته در این هاردها در مقایسه با نسل های پیشین وسایل ذخیره سازی بهبود قابل توجهی را داشته است.

از جمله :

  1. بهره مندی از تکنولوژی فلش به جای spinning disk است.
  2. استفاده از مسیر pcle به جای sata از دیگر موارد به شمار می رود.
  3. تعداد صف های ورودی و خروجی 1/0 افزایش می باشد.
  4. بهبود تکنیک caching در حافظه های nvme از موارد مهم است.

برندهای تولید کننده ssd nvme

  • هارد ssd سامسونگ: کمپانی سامسونگ یکی از شاخص تری کمپانی های حوزه تکنولوژی به شمار می رود. سامسونگ یکی از بهترین برندهای موجود در حوزه هارد ssd به حساب می آید. از جمله این محصولات EVO870 است.
  • هارد ssd وسترن دیجیتال: وسترن دیجیتال نیز یکی دیگر از کمپانی های بزرگ محسوب می شود که در ساخت هارد های ssd از رقبای جدی شرکت سامسونگ است. از محصولات این شرکت حافظه ssd مدل WDS100 t2 B0B M2 است. از انواع هاردهای nvme می توان به مدل های زیر اشاره کرد. m.2 – u.2- u.3

سوالات متدوال

آیا می توان از nvme در سرور استفاده کرد؟

اگر شما نیز برای میزبانی سایت خود به دنبال خرید سرور فیزیکی یا مجازی مناسب هستید قطعا با سرورهایی رو برو خواهید شد که از انواع مختلفی از حافظه بهره برده اند. تعدادی از آن ها که از حافظه nvme کرده و تعدادی دیگر از حافظه ssd. در نوع قدیمی از حافظه های معمولی hdd استفاده شده است. سرورهایی که حافظه nvme به کار می برند جز پیشرفته ترین نوع سرورها به شمار می رود. دارای سرعت بالاتر بوده و از تکنولوژی جدیدتر برخوردارند.

از nvme بر تمامی دستگاه ها می توان استفاده کرد؟

سرورهای مختلفی هستند که از حافظه nvme بهره می گیرند. سرورهای مجازی nvme – سرور اختصاصی nvme- سرور ابری nvme- سرور ایران و خارج nvme از جمله این موارد به حساب می روند.

نتیجه گیری

درایوهای nvme از جدیدترین تکنولوژی ذخیره سازی داده محسوب می شوند، که می توانند مزایایی متعددی را ارائه کند. سرعت خواندن داده ها را با سرعت 3 گیگابایت دارد. دسترسی به درایوهای حالت جامد کند تربوده و نتایج را با سرعت 600 مگابایت در ثانیه ارائه خواهد کرد.

nvme های فضای ذخیره سازی بیشتری را با قیمت کمتر برای کاربران ارائه می کنند. در مصرف انرژی کار آمد تر به شمار می رود و با قدرت کم کار کند. در نتیجه هر دو ssd و nvme از مزایا و معایب خود برخوردارند، که با بررسی مشخصات آن با نیاز می توان مناسب ترین گزینه را انتخاب کرد.