اگر قصد خرید هارد سرور را داته باشید بهتر است کمی در رابطه با تفاوت هارد سرور با هارد معمولی بدانید.

سرورها به دلیل پردازش اطلاعات حجیم از هاردهایی با سرعت و پایداری بالاتر استفاده می‌کنند. سرعت انتقال داده در ثانیه در هارد سرور بیشتر از هارد معمولی است. همچنین حافظه پنهان هارد معمولی کمتر از هارد سرور می‌باشد. یک هارد معمولی دارای حافظه کش ۸ مگابایت، ۱۶ مگابایت، بزرگ‌ترین آن ۶۴ مگابایت است. در صورتی که حافظه پنهان هارد سرور ۶۴ مگابایت، ۱۲۸ مگابایت یا حتی بالاتر است.
در ابتدا بهتر است کمی در مورد اینکه هارد چیست بدانیم. هارد قطعه ای متشکل از چند صفحه مغناطیسی است که اطلاعات بصورت دیجیتالی روی آن ها قرار می گیرد. در زبان مهندسی و تخصصی به هارد HDD نیز گفته می شود. هر چند به تناسب نوع دستگاه نوع هاردی که درون آن نصب است نیز متفاوت خواهد بود. هاردها با ظرفیت های مختلفی به بازار عرضه می شوند که قطعاً هرچه ظرفیت هارد بالاتر باشد به این معناست که حجم اطلاعات بیشتری را در خود جای خواهد داد. سرورها نیز به عنوان کامپیوتر های مادر در شبکه های کامپیوتری نیاز به هارد سرور برای ذخیره اطلاعات دارند. سرور ها به دلیل اینکه باید جوابگوی حجم زیادی از تبادل اطلاعات باشند نیاز به هاردهایی با بالاترین سرعت و بیشترین حجم ممکن را دارند.

 هارد معمولی

هارد دیسک‌های معمولی لزوماً از فناوری S.M.A.R.T (نظارت بر خود، تجزیه و تحلیل و گزارش دهی فناوری) پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین تنها در کامپیوترهای پیشرفته از فناوری آرایه مغناطیسی RAID استفاده می‌کنند. این نوع از هاردها از قابلیت hot swap که می‌توان بدون خاموش کردن سیستم هارد را از سیستم خارج یا به سیستم اضافه کرد، پشتیبانی نمی‌کنند. سرعت گردش دیسک این دسته از هاردها معمولاً ۷۲۰۰ دور در دقیقه است. سه نوع هارد دیسک SATA، SCSI و SAS در حال حاضر در بازار موجود است. در کامپیوترهای معمولی اغلب از هارد نوع SATA استفاده می‌شود.

 هارد سرور

بر خلاف هارد دیسک های معمولی، هارد دیسک های سرور از فناوری S.M.A.R.T و فناوری RAID پشتیبانی می‌کند. درایوهای هارد سرور از پایداری و اطمینان بیشتری نسبت به هاردهای معمولی برخوردار هستند. هارد دیسک‌های سرور از قابلیت hot swap پشتیبانی می‌کنند. یعنی می‌توان بدون خاموش کردن و توقف سرور، یک هارد را بیرون کشید یا وارد کرد. این هاردها مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند. سرعت هارد دیسک سرور بیشتر از ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و ممکن است به ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه یا حتی بیشتر برسد. اغلب هارد دیسک های موجود در بازار دارای سرعت ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه یا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه می‌باشند. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم سه نوع هارد دیسک در بازار وجود دارد. در سرورهای سطح پایین معمولاً از هارد دیسک های SATA استفاده می‌شود. در سرورهای میان رده به بالا از هارد دیسک‌های SCSI و SAS استفاده می‌شود. سرعت انتقال داده در هارد دیسک های SCSI در هر ثانیه به ترتیب می‌تواند به ۱۶۰ مگابایت و ۳۲۰ مگابایت برسد. هارد سرور طول عمر و گارانتی بیشتری نسبت به هارد معمولی دارد.

 

پیشنهاد مطالعه بیشتر : راهنمای انتخاب هارد سرور 

شباهت هارد معمولی و هارد سرور در چیست

هارد دیسک های معمولی و هارد سرورها هر دو ۲.۵ / ۳.۵ اینچ هستند. و از نظر ظاهری و نحوه عملکرد به یکدیگر شباهت دارند.

در حال حاضر، سه هارد دیسک اصلی در بازار سرورها وجود دارد، هارد SATA ، هارد دیسک‌های SCSI و هارد SAS که از هارد دیسک‌های SATA عمدتا در زمینه سرورهای سطح پایین استفاده می‌شود، در حالی که هارد دیسک‌های SCSI و SAS به سمت سرورهای میان رده به بالا گرایش دارند. بیشتر سرورها از هارد درایوهای SCSI با توان عملیاتی بالا و استفاده از پردازش بسیار پایین استفاده می‌کنند. میزان انتقال خارجی و سرعت انتقال داخلی هارد دیسک‌های SCSI بسیار بیشتر از هارد دیسک‌های معمولی است. به طور کلی از Ultra160 SCSI ، Ultra320 SCSI و سایر استانداردها استفاده می‌کند. سرعت انتقال داده در هر ثانیه به ترتیب می‌تواند به 160 مگابایت و 320 مگابایت برسد. در حال حاضر هارد دیسک‌های اصلی SCSI از استاندارد Ultra320 SCSI استفاده می‌شوند.
هارد دیسک‌های SCSI فقط از طریق رابط SCSI قابل استفاده هستند. برخی مادربردهای سرور از یک رابط SCSI استفاده می‌کنند و برخی دیگر دارای کارت رابط SCSI اختصاصی هستند. کارت رابط SCSI میتواند 7 دستگاه SCSI را به هم متصل کند که البته با رابط‌های دیسک سخت معمولی نیز قابل مقایسه نیست.

دلایل استفاده نکردن از هارد معمولی به جای هارد سرور

در جواب باید بگوییم که برای این کار دلایلی وجود دارد که از اهمیت بسزایی برخوردار هستند که برای پاسخ باید تفاوت های هارد سرور و معمولی را در نظر بگیریم:

۱- هارد دیسک هایی که مخصوص سرور طراحی می‌شوند نوع ساختار آن ها duty cycle می باشد بدین معنی که این هارد دیسک ها موظف هستند تمام روز های سال را بدون توقف کار کنند. اما در مورد هارد دیسک های دسکتاپ این نوع ساختار به گونه ای است که تنها 20 الی 30 درصد از سال را قادر هستند بدون وقفه به انجام فعالیت بپردازند. بهتر است بگوییم که Duty Cycle (چرخه وظیفه) در سرور ها حتی 100 درصد هم می تواند باشد.

۲- دلیل دوم برای این که هارد دیسک PC را به صورت همزمان با هارد دیسک سرور روی سرور خود استفاده نکنید این است که دو نوع هارد دیسک از timeout value های متفاوتی استفاده می کنند. این تفاوت است که می تواند ورود و خروج داده ها و اطلاعات را دچار اختلال کند. این تفاوت ها به صورت قابل توجه در ساختار های RAID قابل مشاهده هستند.

نتیجه

در این مقاله تفاوت های هارد معمولی با هارد سرور بیان شد. در همین مقاله شما تا حدودی تفاوت بین هارد سرور و هارد معمولی را درک کردید و متوجه شدید که چه عواملی باعث تفاوت در قیمت و جنس و مشخصات آن و همچنین استفاده از هر کدام از این نوع هاردها می باشند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد .