کابل شبکه چیست

در واقع کابل شبکه به سیم های می گویند که از جنس مس یا شیشه هستند. انواع کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده میان کامپیوتر و روترها و سوییچ ها و شبکه های استوریج { میان اجزا و مولفه های شبکه } می توانند به کار گرفته شوند.

کابل شبکه را می توان در دسته ی تجهیزات پسیو شبکه قرار داد. که در واقع داده ها در آن جریان دارند و از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال پیدا می کنند. از این رو با درک این موضوع می توانیم به گفت و گو درباره انواع کابل شبکه بپردازیم.

تاریخچه ای از کابلهای شبکه

در سال 1844 ساموئل مورس توانست با ساخت تلگراف اولین ایده ارتباط دیجیتالی را ابراز کند. حال شاید فکر کنید آنچه امروز در دسترس ماست با آنچه که مورس ارائه داده است یکسان نیست. اما در پایان آن چیزی که روشن است که از دیدگاه پایه ای دو گام در یک راه می باشند.

شاید بزرگترین تفاوت آنها شتابی است که هریک دارا هستند. در میانه های سده نوزدهم میلادی بالاترین انتقال در ثانیه میانگین دو تا سه خط و نقطه در تلگراف می باشد، اما امروزه این انتقال به یک گیگابایت در ثانیه می رسد.

چند سال بعد که امیل بودات فرانسوی ماشین چاپ تلگراف را تولید کرد که فرایند آن به وسیله یک صفحه کلید و کد پنج بیتی بود. در این روش پیان های تلگرافی به صورت مجازی ارسال و دریافت می شدند. امروزه نیز در ارتباط سریالی از baud rate که برگرفته از نام همین داشمند بوده برده شده است.

سال های بعد کد هفت بیتی با 128 کاراکتر و هشت بتی با 256 کاراکتر تولید شدند. در چهل سال گذشته سرعت ارتباط فزونی یافته است و این روابط میان کامپیوتر ها به یک موضوع پایه ای تبدیل گردیده است. با وجود ارائه استانداردهای گوناگون چیزی که قابل درک می باشد؛ این است که نیازبه تجهیزات روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

کاربرد کابل شبکه چیست

در مورد به کارگیری انواع کابل های شبکه می توان گفت که دارای انواع گوناگونی هستند و انتخاب کابل مناسب در میان آن ها بسته به این موضوع است که سیستم از چه نوع ساختار و توپولوژی بهره مند می باشد. معماری سیستم و اینکه بزرگی شبکه به چه اندازه ای بوده از دیگر عواملی به شمار می رود که تاثیر زیادی بر این موضوع دارد.

هرچند پروتکل به کار برده شده نیز از موارد مهم در گزینش کابل شبکه محسوب می شود. اگر شما پیش از هرچیز کابل شبکه را به درستی شناسایی کنید و بدانید چه پیوندی با دیگر ویژگی های شبکه می تواند داشته باشد سبب خواهد شد در آینده بی نیاز از عیب یابی شوید که ساعت ها زمان بر باشد.

در شبکه های محلی که lan نامیده می شود و در شبکه های wan نوع کابل نیز می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند. هرچند در گزینه نخست گزینش نوع کابل کشی شبکه بر عهده شما بوده اما نوع دوم اپراتور می تواند تصمیم بگیرد که چه نوع کابل کشی شبکه را انجام دهد. کابل های مورد نیازشبکه دارای انواع گوناگونی است.

از کابل زوج به هم تابیده که twistef pair و کابل unshielded یا UTP نام دارد. نوع دیگر کابل شبکه کابل کواکسیکال به شمار خواهد رفت. رسانه های دیگر به نام بی سیم ووایرلس هم موجود است که به آن وای فای گفته می شود.

انواع کابل شبکه

دو نوع اصلی کابل ها درشبکه lan می باشد. این تقسیم بندی ازنظر جنس کابل امکان پذیر است.

کابل شبکه مسی : سیم های مسی سیگنال ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ انتقال می دهند. کاربرد کابل مسی در سیم کشی های کوتاه مثل داخل داکت و بین کامیپوترها ووال پلیت ها و یا کابل های Patch پچ و یا اتصالات اینترکانکت می باشد.

هرچه میزان مس به کار رفته درکابل بالا باشد توانایی کابل در پهنای باند افزایش می یابد. انواع کابل مسی شامل:

  1. کابل کواکسیکال که عبارت از Thinnet و Thicknet می باشد که بیشتر در صنایع کاربرد دارد.
  2. کابل زوج به هم تابیده twistet pair که شامل دونوع بوده که مفصل راجب آن صحبت خواهیم کرد.
  3. کابل شبکه فیبر نوری : کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده است و سیگنال ها را با پالس ها و امواج نوری انتقال می دهد. کابل فیبر نوری در اتصالات بین ساختمانی و یا ارتباطی که نیارمند سرعت بالا بوده پرکاربرد است. در جاهایی که پهنای بالا لازم است مانند مراکز داده و یا ظرفیت بالا هم مانند بیمارستان ها و فرودگاه ها و بانک ها کابل فیبر نوری گزینه مناسبی به شمارمی رود چون سرعت بالایی داشته و می تواند حجم بالایی داده را منتقل کند.
  4. کابل زوج به هم تابیده twisted pair: رایج ترین انواع کابل های شبکه کابل های twisted pair به شمار می رود. کابل زوج به هم تابیده، شبکه های محلی یا lan؛ دفاتر، مغازه ها، فروشگاه ها مثال هایی از کاربرد های کابل زوج به هم تابیده به شمار می روند. کابل زوج به هم تابیدهدر بسیاری از شبکه های اترنت قابل استفاده است. این کابل ها از چهار جفت سیم نازک تشکیل می شوند که با هم زیر روکش بیرونی قرار دارند.
  5. کابل UTP یا unshielded twisted: یا UTP زوج به هم تابیده بدون شیلد بوده و در اترنت و fast Ethernet کاربردی است. نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/ UTP می باشد. ارزان ترین کابلی که دربین تمامی انواع کابل شبکه U/UTP به حساب می آید چون دارای هیچ شیلد و محافظی به دور سیم هایش نیست از این رو در شبکه های که اهمیت داشتن زیاد مطرح نبوده است به کار می رود.
  6. کابل stp یا shielded twisted: یا stp زوج به هم تابیده شیلد دار به شمار می رود که در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet استفاده خواهد شد. کابل شبکه stp بیشتر در محیط های که نویز بیشتری دارد به کار می رود. برای مثال در کابل کشی فواصل طولانی یا زمانی کابل شبکه قرار است نزدیک میدان های مغناطیسی مانند کابل برق مستقر شود.
  7. کابل شبکه UTP cAT1: در سال 1985 معرفی گردید معمولا در انتقال صدا و سیستم به کار خواهد رفت. تابیده نبوده و از ترافیک شبکه های کامپیوتری قابلیت پشتیبانی نداشته است. شرکت های مخابراتی که ISDN و PSDN را ارائه داده اند از کابل Cat1 UTP بهره می برند. مثلا سیم کشی بین محل مشتری تا شبکه مخابراتی با کابل cat1 صورت می گیرد. در برخی از خانه های قدیمی ممکن است هنوز کابل cat1 UTp باشد اما درخانه های جدیدتر کابل cat1 UTP با کابل CAT3 utp یا cat5 utp جایگزین خواهد شد. بقیه cat ها مخصوص شبکه به شمار می روند و قابلیت پشتیبانی ترافیک تلفن و شبکه های کامپیوتری را دارند.
  8. کابل شبکه cat2 utp: از 4 سیم برخوردار بوده که دو به دو به هم تابیده شده است و اغلب در شبکه های توکن رینگ به کار می رود. سرعت کابل شبکه cat2 utp حداکثر Mbps4 می باشد. به کارگیری این نوع کابل چندان رایج نبوده و ممکن است در سیم تلفن های قدیمی نمایان گردد به خصوص از استانداردهای TIA/EIA 568 قابلیت پشتیبانی ندارد.
  9. کابل شبکه cat3 utp: از 4 جفت سیم مسی به هم تابیده بهره می برد و اغلب در شبکه های توکن رینگ و 10 baseT به کار می رود. { T نشانگر twisted می باشد } و تا سرعت 10 Mbps را می تواند پشتیبانی کند. ازکت 3 به بعد فواصل زیاد تا 100 متر امکان کابل کشی دارد. هنوز هم ممکن است در برخی سیم های تلفنی قدیمی از کابل Cat3 Utp بهره گرفته شود. حداکثر پهنای باند cat3 utp برابر با 16 مگاهرتز می باشد.
  10. کابل شبکه cat4 utp: از 4 جفت سیم مسی به هم تابیده می باشد که اغلب در شبکه های توکن رینگ به کار می رود و تا سرعت mbps 10 را پشتیبانی خواهد کرد. امروزه از این نوع کابل ها بسیارکم بهره گرفته می شود.
  11. کابل شبکه cat5 utp: از 4 جفت سیم مسی به هم تابیده برخوردار می باشد که با جک RJ45 همراه بوده است. تفاوت cat3 و cat4 با cat 5 در این است که در cat5 اغلب در شبکه های توکن رینگف اترنت و فست اترنت به کار می رود و تا سرعت 100 Mbps را پشتیبانی خواهد کرد. حداکثر پهنای باند در کابل cat 5 UTP برابر با 100 مگاهرتز می باشد. چون میزان پیچش جفت سیم ها در هر اینچ در کابل cat 5 utp بیستر از cat3 utp بوده و لذا سرعت بیشتر و طول عمر بالاتری را فراهم می آورد. کاربرد cat5 utp در شبکه های خانگی و کاری به کار گرفته می شود. برای استفاده در فواصل بیش از صدمتر باید از پل یا دیگر تجهیزات شبکه بهره مند شد و شبکه دچار اختلال خواهد شد. مثلا ممکن است موجب گم شدن بسته و کاهش سرعت انتقال می شود.

تفاوت کابل شبکه Outdoor و Indoor

کابل شبکه داخلی indoor و کابل شبکه خارجی outdoor دو دسته اصلی از کابل های شبکه به شمار می روند که برای استفاده در محیط های داخلی و خارجی کاربرد دارند. در ادامه سعی داریم به بررسی مقایسه ویژگی های مهم این دو نوع کابل بپردازیم.

  • مقاومت در برابر عوامل جوی: کابل شبکه outdoor طوری طراحی گردیده تا بتواند در برابر شرایط جوی سخت تر مانند نور خورشید؛ باران؛ برف و دمای بالا یا پایین مقاومت نشان دهد. در عوض کابل شبکه indoor برای به کارگیری در داخل ساختمان ها و در شرایط آب و هوایی محافظت شده می باشد.
  • مقاومت الکتریکی: کابل های شبکه outdoor از لایه های محافظتی بیشتری برخوردارند تا در برابر تداخلات الکترومغناطیسی محافظت بالایی نشان دهند. این ویژگی به تعداد بیشتری از تداخلات الکترومغناطیسی در محیط های بیرونی مقابله خواهد کرد. در حالی که کابل شبکه indoor از شیلدهای کمتری بهره می برد.

انتخاب کابل شبکه out door یا indoor بسته به نیازهای محیطی و شرایط کاربرد است. اگر در محیط های بیرونی و تحت تاثیر عوامل جوی باشد کابل out door مناسب ترین نوع به شمار می رود. اما اگر استفاده در داخل ساختمان و در شرایط آب و هوایی محافظت شده است کابل indoor متناسب می باشد.

تفاوت کابل شبکه با پچ کورد در چیست

از تفاوت اصلی پچ کورد و کابل شبکه به نحوه استفاده و کاربرد آنها برمی گردد. در زیر سعی داریم به تفاوت میان این دو بپردازیم.

  • پچ کورد: پچ کورد دارای تجهیزات شبکه به پچ پنل یا سوئیج ها هستند. طول این کابل ها معمولا کوتاه تر از 2 متر است و برای اتصال دستگاه به پچ پنل یا سوئیج مورد کارایی دارند. لازم به ذکر است پچ کورد همان کابل شبکه بوده با این تفاوت که دو سر کابل، سوکت شبکه تعبیه شده می باشد.
  • کابل شبکه: کابل های شبکه برای اتصال بخش های مختلف شبکه به یکدیگر مورد استفاده می گیرندو این کابل ها به طول بلندتر و معمولا تا صدها متراست. برای اتصال بخش های مختلف شبکه مانند سوئیج ها؛ روترها؛ پچ پنل ها و پوزیشن ها به کار می روند.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت فوق العاده کیفیت انواع کابل ها و کارکردهای آن در بخش های مختلف همیشه انتخاب کابل شبکه مرغوب از هزینه های بیهوده درآینده جلوگیری می کند و محیط ایمن را برای شما ایجاد خواهد کرد.

مجموعه تجهیز شبکه فیدار ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه و انواع سرورهای hp در ایران می باشد اگر نیاز به مشاوره قبل از خرید دارید می توانید با ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید برای مشاهده لیست قیمت سرور hp به دسته بندی آن در سایت مراجعه کنید و قیمت ها را مشاهده کنید