بریج شبکه چیست
از دیگر دستگاه های مورد استفاده در شبکه بریج است. عملکرد بریج به صورتی بوده که برای اتصال دو یا چند شبکه کارایی داشته باشد. از آن جایی که بریج ها در لایه 3 osi به کار می روند جز دستگاه لایه 2 محسوب می شوند.

دستگاه بریج برخلاف روتر از آی پی استفاده نخواهد کرد و با استفاده از آدرس های مک کار خود را به اتمام می رساند. این عامل از مهم ترین تفاوت های بریج و روتر به شمار می رود. بریج در لغت به معنای پل می باشد.

بنابراین زمانی که دو دستگاه به یکدیگر بریج شوند در واقع بین آن دو پل تشکیل می شود، از این رو می توان گفت روی شبکه قرار گرفته اند. بریج با استفاده از یک جدول به نام bridge table بسته هایی را به آدرس مک مقصد ارسال می کند،

مورد ردیابی قرار می دهد. این نوع جدول دارای ساختار ساده ای بوده که روش پیچیده ای را شامل نمی شود. همان طور که می دانید بریج یک قطعه سخت افزاری محسوب می گردد، همانند روتر این بریج ها به صورت نرم افزاری ایجاد می شوند.

البته این امکان وابسته به نوع سیستم عامل است. به عنوان مثال در ویندوز به راحتی با استفاده از bridge دو گزینه مرتبط به یکدیگر وصل می شوند.

بیشتر بخوانید : تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه

کار بریج در شبکه چیست

بریج یکی از تجهیزات مورد نیاز برای شبکه های کامپیوتری به شمار می رود که امروزه با توجه به کاربرد های فراوان بسیار مورد توجه است. از نمونه کاربرد های آن موارد زیر می باشد
بریج با یادگرفتن آدرس های مک گره های شبکه و ذخیره کردن آن در اتصال درست دستگاه های شبکه کمک بزرگی را خواهند کرد.

طی فرایند یادگیری بریج ها آدرس مک گره هایی که به شبکه متصل است را به دست خواهند آورد. یک بریج زمانی که برای اولین بار در شبکه روشن است فاقد اطلاعات و آدرس می باشد. اما با این وجود این توانایی را داشته وقتی گره ها تبادل داده را انجام دهند،

آدرس ها در جدول بریج ثبت کنند. برای مثال زمانی که یک گره برای گره دیگر در شبکه پیام ارسال می کند، بریج می تواند از روی پیام توانایی خواندن آدرس مک گره مقصد را بدست آورد.

در این صورت آدرس مک گره مقصد پیغام را فقط به سگمنتی که گره مقصد در آن وجود داشته است ارسال می کند. از این جهت ترافیک شبکه ای تا حد زیادی با کاهش روبرو می شود.

نحوه عملکرد بریج در شبکه چگونه می باشد

پل یا بریج شبکه داده را به شکل فریم دریافت و ارسال خواهد کرد. ادرس های مک نیز در جایی موسوم به جدول آدرس های مک در حافظه بریج ذخیره سازی می شود. وقتی بریج نخستین بار در شبکه روشن شده است جدول آدرس های مک آن خالی می باشد.

یعنی هیچ یک از گره ها قابل شناسایی نیست. لذا اوایل کار مانند هاب فریم های ارسالی از هرگره را بین تمام دیگر گره ها جز گره مبدا پخش شده تا نهایت گره مقصد پس از مطابقت دادن آدرس فریم با آدرس خود فریم را پذیرش نماید.

هر بار گره ای بخواهد برای گره دیگر فریم ارسال کند بریج آدرس مک گره مبدا را در حافظه خود ثبت خواهد کرد. به همین دلیل جدول آدرس های مک بریج رفته رفته از میان می رود.

از آن پس وقتی گره ای برای گره دیگر فریم ارسال کند بریج آدرس مک گره مقصد مندرج در فریم را در جدول جستجو خواهد کرد تا دریابد گره مذکور در کدام بخش قرار دارد.

قابلیت های بریج یا پل در شبکه

پل یا بریج شبکه دارای چندین قابلیت می باشد.

  • یادگیری learning
  • سیل flooding
  • مسدود سازی filtering
  • پیش برد forwarding
  • تعیین محدودیت زمانی aging

تفاوت بریج و روتر

بریج و روتر هر دو اجزای تشکیل دهنده شبکه به شمار می روند که برای اتصال دوشبکه متفاوت با یکدیگر کارایی دارند. با این تفاوت که چگونگی ارسال بسته ها در آن ها یکسان نمی باشد. در این قسمت سعی داریم به چند مورد از تفاوت های بریج و روتر اشاره کنیم.

روتر می تواند برای ارسال بسته داده به مقصد بهترین مسیر را انتخاب کند. در صورتی که با بهره گیری از بریج دو یا چند دستگاه به یکدیگر بریج خواهند شد.
در روتر ها مسیریابی براساس آدرس های آپی صورت می پذیرد اما در بریج از آدرس های مک برای عبور بسته ها از رابط مورد نظر بهره گرفته می شود.

بریج ها در لایه دو دستگاه یعنی دیتا لینک فعالیت دارند اما به روتر ها دستگاه لایه 3 گفته می شود که در لایه شبکه کارکند.

یکی دیگر از تفاوت های بریج و روتر این است که بریج ها نمی توانند به محتوای داخلی بسته های ارسالی دسترسی داشته باشند در صورتی که روترها با بررسی آدرس درون بسته مسیر یابی را به درستی به اتمام می رسانند.

روترها بسته انتخابی را به مقصدی مورد نظر انتقال می دهند در صورتی که بریج ها برای اتصال شبکه های جدا از هم کارایی دارند.

بریج ها مجهز به پروتوکلی به نام STP بوده که موجب جلوگیری از تکرار چرخه خواهند شد. در روترها با توجه به این که از الگوریتم های پیچیده مسیریابی بهره گرفته شده است چرخه تکراری وجود نداشته و در نتیجه نیازبه چنین پروتکل نمی باشد.

در بریج تقسیم بندی شبکه وجود نخواهد داشت ودو شبکه زمانی توسط بریج به یکدیگر متصل خواهند شد که در دامنه انتشار برابر باشند. با توجه به این که روتر ها با دامنه انتشار مختلف به صورت پیوسته هستند قابلیت تقسیم بندی در شبکه را انجام می دهند.

تفاوت بریج با سوئیچ

سوئیچ همانند بریج بوده اما با این تفاوت که از تعداد پورت های بیشتری بهره برده است. بریج ها دارای 2 الی 16 پورت می باشند اما سوئیچ شاید از صد ها پورت هم برخوردار باشند. در سری های مختلف از تفاوت های میان این دو بریج ها اطلاعات را از طریق نرم افزار سوئیچ هدایت خواهند کرد. این در حالی است که سوئیچ می تواند این کار را از طریق سخت افزاری با نام ASIC انجام دهد.

نتیجه گیری

پل دستگاهی به شمار می رود که توانایی برقرار ارتباط بین دو یا چند شبکه محلی LAN را برعهده دارد. پل به دستگاه های موجود در شبکه های جداگانه این اجازه را داده است طوری ارتباط برقرار نمایند که گویی در همان lan می باشند.

از این دستگاه برای اتصال دو یا چند شبکه ناهمسان مانند بی سیم؛ حلقه و اترنت بهره گرفته می شود. این اتصال به گونه ای امکان پذیر است که مک آدرس بسته داده بعد از رسیدن به بریج و قبل از تمام شدن انتقال آن به مقصد به طور کامل تغییر پیدا کند.

بریج ها هیچ دخالتی بر روی محتوانی بسته ها نخواهند داشت. در حالی که روتر ها می توانند نسبت به بررسی آدرس درون بسته اقدام کنند. از انواع روترها می توان در شبکه های مختلف بی سیم؛ وایرلس و شبکه های کابلی بهره مند شد. روترها با استفاده از جدول مسیریابی که در اختیار داشته به شبکه مورد نظر دسترسی داشته باشند. روتر ها نسبت به بریج دستگاه های پیچیده تری به شمار می روند و به عنوان دستگاه تعیین کننده جهت رسیدن بسته به مقصد اقدام می کنند. اما بریج دستگاهی ساده ای می باشد که برای اتصال دو یا چند شبکه می تواند کارایی داشته باشد.