انواع هارد ssd

در دنیای تکنولوژی یکی از سخت افزارهایی که نام آن بسیار به گوش شما می خورد، هارد دیسک ها هستند که به دو دسته هارد دیسک های HDD و SSD تقسیم می شوند. در این بین هارد دیسک های SSD دارای فناوری و کارایی بهتری در مقابل هارد های HDD می باشند،

یکی از دلایلی که موجب برتری هارد های SSD در مقابل HDD شده است سایز کوچک و سرعت بالای این هارد می باشد.

نام این حافظه مخفف شده ی عبارت Solid State Drive می باشد که به معنای درایو حالت جامد می باشد. این حافظه ی ذخیره سازی یر فرار است و این یعنی در صورت قطع جریان برق سیستم، اطلاعات ذخیره شده بر روی آن حذف نخواهد شد و باقی خواهد ماند.

هاردهای SSD در بسیاری از انواع وسایلی که ما به صورت روزمره از آن ها استفاده می کنیم، وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به انواع سیستم های کامپیوتری، سرور ها، تلفن های هوشمند و … را نام برد. این نوع هارد دیسک انواع مختلفی دارد که بر اساس سرعت، نوع اتصال، ظرفیت و … تقسیم می شوند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع این حافظه ذخیره سازی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

1) sata ssd

SATA SSD هارد ssd با رابط SATA می باشد. این نوع از حافظه ssd حافظه ای جامد است که از تکنولوژی NAND Flash جهت ذخیره سازی انواع دیتا بهره برده است. این نوع از حافظه های SSD را یکی از قدیمی ترین انواع این نوع هارد می توان نام برد که انتقال داده را با حداکثر سرعت 6 گیگابایت بر ثانیه انجام می دهد.

SATA SSD ها دارای ظرفیت های مختلفی هستند که اغلب تا 2 ترابایت نیز یافت می شود و در بسیاری از انواع کامپیوتر های قدیمی و جدید از این نوع از هارد SSD استفاده شده است.

2) M.2 sata ssd

یکی از انواع هارد دیسک های SSD، حافظه های ذخیره سازی SSD با تکنولوژی M.2 می باشد. این نوع حافظه ذخیره سازی باریک و کوچک بوده و به واسطه سایزی که دارد، در بسیاری از دستگاه های باریک مانند انواع تبلت ها و یا اولترابوک ها قرار می گیرد و سرعت بالایی را به کاربران خود ارائه می دهند.

هارد M.2 sata ssd بر اساس سایز و رابطی که در آن به کار رفته نام گذاری شده است. m.2 به معنای فرم فاکتوری است که در طراحی این هارد از آن بهره برده اند که در واقع فرم فاکتور 2.5 اینچ می شود. M.2 sata ssd همچنین از رابط SATA بهره برده است،

اما برخلاف هارد های SATA SSD، بسیار کم از رابط NVMe در آن بکار برده شده است. این نوع هارد ها در دو مدل تک شیار یا NVME و دو شیار یا NGFF تولید شده است.

3) msata ssd

از دیگر انواع هارد های SSD می توان به MSATA SSD اشاره کرد. این نوع از هارد های SSD با رابط mSATA طراحی شده اند. msata ssd دارای سایز کوچکی هستند که در بسیاری از دستگاه های قابل حمل مانند انواع لپتاپ ها و نوتبوک ها و همچنین تبلت ها کاربرد دارد.

در بسیاری از سیستم ها این نوع از هارد های SDD جایگزین M.2 SATA SSD ها می شوند. سایز msata ssd ها به اندازه یک کارت ویزیت می رسد و مصرف انرژی پایینی دارد و پهنای باند این هارد تا 6 گیگابایت در ثانیه می تواند برسد.

4) m.2 pcie ssd

یکی دیگر از رابط هایی که در هارد های SSD از آن ها استفاده شده، رابط های PCIe می باشد. PCIe ها در مقایسه با SATA دارای تکنولوژی قوی تر و بروز تری می باشد. این را باید در نظر گرفت که این موضوع چیزی از قابلیت های هارد های SATA SSD کم نمی کند.

به صورت کلی PCIe مخفف عبارت Perpheral Component Interconnect Express می باشد. اما در رابطه با m.2 PCIe SSD هم مانند دیگر هارد های M.2 SATA SSD دارای فرم فاکتور 2.5 اینچی می باشند و مناسب برای تمامی دستگاه هایی که باریک و کوچک هستند،

می باشند با این تفاوت که در این نوع از حافظه های ذخیره سازی حالت جامد، از رابط pcie به جای sata بهره برده شده است  این نوع از هارد ها داری سرعت انتقال دیتای بسیار بالایی هستند که این مقدار به 15 گیگابایت بر ثانیه می رسد با این حال هارد های PCIe بطور کلی عمر باتری کمی دارند.

5) m.2 nvme ssd

یکی از دیگر انواع هارد های SSD، هارد ذحیره ساز m.2 NVME SSD می باشد. NVMe مخفف عبارت Non-Volatile Memory Express می باشد. این نوع از هارد ها از رابط PCIe پشتیبانی می کنند. سرعت خواندن و نوشتن در هاردهای NVMe بالا بوده همچنین این هاردها بر اساس تکنولوژی Flash طراحی شده اند و ارتباط مستقیمی با پردازنده های سیستم دارند.

اما این تکنولوژی جدید هارد های SSD، از سیستم های قدیمی پشتیبانی نمی کند و بسیاری از سیستم های جدید از این هارد استفاده می کنند.

سوالات متداول:

  • کدام SSD سرعت بیشتری دارد ؟
    این سوال یکی از پر تکرار ترین سوالاتی است که در ذهن هر مشتری خرید هارد SSD ایجاد می شود. به صورت کلی هارد های SSD دارای رابط NVMe دارای سرعت بالاتری نسبت به رابط های SATA هستند.
  • کدام SSD از همه گران تر می باشد؟
    یکی از دلایلی که کاربران از هارد های SSD در سیستم های خود استفاده می کنند، سرعت بالای انتقال داده ها در این نوع از هارد ها می باشد و طبیعتا هاردی که دارای سرعت بالاتری باشد، قیمت بیشتری نسبت به دیگر هارد های SSD در بازار دارد. به صورت کلی هارد های SSD که از رابط NVMe در آن استفاده شده است، دارای سرعت بالا و هنچنین ارزش قیمتی بیشتری نسبت به دیگر نوع ها است.
  • پر استفاده ترین SSD کدام است ؟
    با توجه به اینکه در دنیای امروزی یکی از پر استفاده ترین دستگاه های هوشمند، تلفن های همراه است پس بسیاری از کمپانی های مطرح در ساخت محصولات خود از هارد های پر سرعت SSD از نوع M.2 استفاده می کنند که هم باریک تر و هم کوچیک تر می باشد.

اگر قصد راهنمایی برای خرید ssd برای سرور خود را دارید، ما در تجهیز شبکه می توانیم به شما کمک کنیم تا بهترین هارد را برای سیستم خود خریداری کنید.